امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    43536

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    9:40 | ۲۲ دی ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

sanaie golestan 300x200 - غفلت از ظرفیت کشاورزی گلستان/موازی کاری در صنایع تبدیلی مشهود استگلستان-ترکمن نیوز-  برنامه‌های سیاست‌های ابلاغی گلستان در توسعه صنایع تبدیلی و دامی گرفتار چالش کمبود منابع مالی، تسهیلات ارزان‌قیمت و موازی کاری و نبود پایانه تخصصی صادراتی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن های ایران،  تأکید سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تأمین شرایط، فعال‌سازی تمام امکانات، منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و علمی به‌منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است اما بخش کشاورزی گلستان برای دست‌یابی به مهم با چالش‌هایی مواجه است.

گلستان در بخش کشاورزی به‌ویژه در تولید و پرورش طیور، زنبورداری، شیلات، صنایع تبدیلی و لبنی ظرفیت‌های توسعه‌ای بسیاری دارد و اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند گلستان را در مسیر شکوفایی ظرفیت‌ها قرار داده و افق روشنی در حوزه تولید و اشتغال این بخش در استان ترسیم کند.

هرچند هم‌اکنون گلستان حرکت در مسیر سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را آغاز کرده اما برای رسیدن به گام‌های بلند در این حوزه با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان اظهار کرد: تاکنون در بیش از ۳۵ گروه صنایع تبدیلی مختلف در گلستان سرمایه‌گذاری انجام شده و در بعضی از این صنایع مانند تولید خوراک دام به اشباع رسیده‌ایم.

عید محمد فاروقی افزود: هم‌اکنون ظرفیت توسعه‌ای در صنایع تبدیلی همچون سردخانه‌ها، سورتینگ‌ها، کشتارگاه‌ها، دام سبک و سنگین، بسته‌بندی بذور، گیاهان دارویی، گلخانه، فراوری سیب‌زمینی و سبزیجات، کود آلی، فراوری تخم‌مرغ، سیلو، بسته‌بندی عسل، ماهی، میگو و آبزیان خالی است و امکان سرمایه‌گذاری در آن‌ها وجود دارد و تلاش داریم بتوانیم حمایت‌های فنی، تخصصی و تسهیلاتی در این حوزه داشته باشیم.

صنایع تبدیلی و غذایی پیشران توسعه کشاورزی گلستان

وی از صنایع تبدیلی و غذایی به عنوان پیشران توسعه بخش کشاورزی استان نام برد و گفت: مسیر طولانی و دست‌پاگیر دریافت تسهیلات، کمبود تسهیلات ارزان قیمت، دریافت وثیقه‌های سنگین بانکی، عدم هماهنگی کارگروه‌های تصمیم‌گیر، ورود و اعمال نظر افراد غیرمتخصص در تصمیم‌گیری، نوسانات شدید قیمت ماشین‌آلات و تجهیزات، چالش تأمین مواد خام و تجهیزات، واردات بی‌رویه، نبود پایانه صادراتی تخصصی و فعالیت‌های موازی در صنایع کشاورزی از خلع‌های قانونی و اجرایی برای تحقق سیاست‌های ابلاغی در توسعه صنایع تبدیلی و غذایی استان است.

وی ادامه داد: روند حرکت گلستان در ۳۰ سال گذشته در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی روند رو به صعود بوده و تعداد پروانه‌های بهره‌برداری از دو پروانه با جذب دو هزار تن موادخام و اشتغال هفت نفر در سال ۱۳۶۷ به ۲۷ پروانه با جذب دو هزار و ۸۰۰ تن مواد خام و اشتغال ۲۱۸ نفر رسیده است.

تمام برنامه‌ها بر افق زنجیره تولید دنبال می‌شود

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین به دورنمای آینده استان اعم از تولید و اشتغال در صورت شکوفایی ظرفیت‌ها و اجرای کامل سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: بر اساس برنامه پنج ساله ششم توسعه چهار دستور کار جذب ماده خام، سرمایه‌گذاری، اشتغال و پایداری آن، انجام بهسازی واحدها در برنامه تعریف شده است و گلستان تا پایان برنامه (سال۱۴۰۰) باید ۳۲۶ هزار و ۹۰۱ تن ماده خام جذب و با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۶۹ هزار میلیون ریال، برای هزار و ۱۱۱ نفر اشتغال ایجاد کرده و بهسازی ۳۴ واحد را به پایان برساند.

بر اساس سیاست‌های ابلاغی از این به بعد تمام برنامه‌ها بر افق زنجیره تولید در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم مسائل قبل، بعد و حین تولید و فراوری را مدیریت کنیم
فاروقی خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی از این به بعد تمام برنامه‌ها بر افق زنجیره تولید در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم مسائل قبل، بعد و حین تولید و فراوری را مدیریت کنیم و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

در حالی که فاروقی مسیر حرکت گلستان در بهره‌برداری از ظرفیت‌های توسعه‌ای صنایع تبدیلی و غذایی را مثبت ارزیابی می‌کند، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان معتقد است بخش عمده استفاده از ظرفیت‌های تولید استان در حوزه پرورش دام و طیور انجام شده و استان به سمت کیفی سازی در این مسیر در حرکت است.

عبدالغفار تخله اظهار کرد: استان گلستان شرایط پرورش در تمام گزینه‌های فعالیت‌های دامپروری از جمله دام سبک و سنگین، گاو، شتر، اسب و گاومیش از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و رتبه دوم تولید محصولات طیور در کشور را به خود اختصاص داده است.

حرکت به سمت کیفی‌سازی تولیدات دامپروری استان

وی افزود: در تمام بخش‌های طیور از جمله مرغ گوشتی، تخم‌گذار، مادر، پولِت، کارخانجات جوجه‌کشی، زنبور عسل و کرم ابریشم ظرفیت‌های خوبی در استان ایجاد شده و بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سمت کیفی‌سازی تولیدات گام برداشته‌ایم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: به عنوان مثال؛ بهره‌وری پرورش دام سبک در حالت رمه گردانی و چَرا در مرتع پایین آمده بود و نسل جدید علاقه‌ای به توسعه این روش نداشت از اینرو تلاش کردیم تا سه روش پرورش سنتی (مرتعی) مزرعی و صنعتی دام‌ها را بومی‌سازی کرده و با تولید نژادهای جدید بهره‌وری مناسبی در تولید گوشت و دوقلوزایی ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در پرورش گاو سال‌ها بر روی نژاد هولش‌تایم متمرکز شده بودیم تا از نظر تولید شیر به خودکفایی برسیم اما در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تلاش کردیم روی نژادهای دو منظوره کار کنیم که کم‌هزینه تر باشد و هم از نظر بهره‌وری و عملکردی پاسخگوی هزینه‌ها باشد.

تخله با اشاره به این‌که پرورش شتر کم‌هزینه‌ترین نوع دام در گلستان است، تصریح کرد: هم‌اکنون فقط شیر خام و دوغ شتر به سایر استان‌ها ارسال می‌شود و مطابق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تلاش داریم به سمت توسعه برندسازی و فراوری گام برداریم.

وی با یادآوری این‌که در برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی چهار وظیفه تولید شیر، گوشت، گوشت مرغ و تخم‌مرغ برعهده معاونت دام نهاده شده و تلاش داریم جایگاه استان در این حوزه را ارتقاء دهیم، گفت: هم‌اکنون ۸۰ درصد تولیدات طیور گلستان به سایر استان‌ها ارسال می‌شود و ۲۵ درصد صادرات مرغ کشور و ۱۲ درصد تولید گوشت مرغ کشور در گلستان انجام می‌شود.

به گفته تخله گلستان همچنین در تولید ملکه زنبور و نوغانداری ظرفیت‌های مناسبی دارد و برای این‌که بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف استان در این حوزه بهره ببریم نیازمند حمایت از بهره‌برداران با تشهیلات بانکی ارزان قیمت هستیم.

هرچند گلستان ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله دام و طیور و همچنین صنایع تبدیلی و لبنی دارد اما به‌منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی نیازمند حمایت‌های مالی و تسهیلات ارزان قیمت است.

زهرا بهرامی/مهر

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز