امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

دستی 1 300x206 - عصر تجارت الکترونیک و صنایع‌دستیترکمن نیوز: در دنیای کسب وکارهای امروز، دیگر نمی‌توان کسب وکاری را بی‌حمایت و پشتیبانی بازاریابی دیجیتال اجرایی کرد. در استان گلستان طی دو سه سال اخیر، اقدامات خوبی در حوزه گسترش تجارت الکترونیک صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اجرایی شده و زمینه حضور بیش از پیش فعالین حوزه صنایع‌دستی در عرصه فروش مجازی در حال تقویت و گسترش است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  عصر حاضر را به درستی، عصر اینترنت و شاهراه‌های اطلاعاتی نامیده‌اند. از این منظر، با گسترش روزافزون اینترنت در میان مردم، فرصت‌های مناسبی برای انواع شرکت‌ها فراهم شده تا به مشتریان خود متصل شوند و کسب وکار خود را ارتقا و رشد دهند. از این رو کارگاه‌های خانگیِ کوچک و متوسط، مدل‌های خوب توسعه در آینده خواهند بود. در دنیای کسب وکارهای امروز، دیگر نمی‌توان کسب وکاری را بی‌حمایت و پشتیبانی بازاریابی دیجیتال اجرایی کرد به‌ویژه اگر محصول شما در بازار جهانی مشتری بیشتری نسبت به بازار داخلی داشته باشد. در دوره‌ای که برندها به جای قفسه‌های فروشگاه‌ها در پی جلب توجه مخاطبان خود هستند، کسب و کار در فضای وب و تولید محتوای جذاب و مفید برابر با استانداردهای جهانی می‌تواند نقطه عطف تجارت شما باشد.
بپذیریم که دوره‌ی تمام وقت در مغازه نشستن به سر آمده و مثلا برخلاف فروشنده‌های صنایع‌دستی که منتظر ورود گردشگران می‌مانند، بازرگانان موفق صنایع‌دستی در جهان دیگر در پی عرضه‌ی محصولات خود در یک نقطه نیستند. در عصر تجارت الکترونیک، واقعا مرزی وجود نداشته و این انتخاب ماست که بر این قطار سریع‌السیر سوار شده و مرزها را درنوردید یا هر روز بیش از گذشته فراموش شویم.
در این میان، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از جمله تجارت‌های درآمدزاست که قابلیت ارزآوری فراوانی نیز دارد. اما شوربختانه کشور ایران هنوز- چنان که باید و شاید- در زمینه تجارت الکترونیک در حوزه فروش محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی در اندازه‌های جهانی ظهور و بروز نداشته است؛ که مهم‌ترین دلیل آن، عدم توجه به پتانسیل‌های موجود برای حضور در فضای نامحدود اینترنت است. لازمه‌ی حضور در بازار جهانی و تجارت الکترونیک، بازاریابی اینترنتی به شکل حرفه‌ای است. اما عدم توجه کافی به لزوم بازاریابی اینترنتی در صنعت گردشگری و نیاز به همگام شدن آن با استانداردهای جهانی، توسط صاحبان این صنعت، ورود مسافران خارجی به ایران و به دنبال آن به استان‌هایی مانند گلستان کاهش یافته و متأسفانه دچار عقب‌ماندگی در صنعت پرسود گردشگری و کاهش فروش محصولات صنایع‌دستی شده‌ایم.
لازم است همه بپذیریم که با ورود صنایع‌دستی ایرانی در یکی از شبکه‌های بزرگ تجارت الکترونیک، صادرات و تجارت جهانی این محصولات در عرصه بین‌المللی ممکن و ساده‌تر شده و خواهد شد. چرا که تاکنون شاهد بوده‌ایم که فروش حضوری و رخ‌به‌رخ این محصولات و یا صادرات چمدانی آن‌ها چندان حلال مشکلات این حوزه نبوده و تنها راه‌ فروش قابل توجه محصولات مذکور بایستی از درگاه وب صورت گیرد. این امر برای استان‌های کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که استان‌ها دسترسی‌های قابل ملاحظه‌ای به بازارهای کلان فیزیکی و سنتی کشور، بازارهای کشورهای منطقه و به تبع آن جهان را ندارند. تجارت الکترونیک و قابلیت‌های فزاینده‌های آن، این امکان مناسب و چشمگیر را به هنرمندان و صنعتگران و همه‌ی فعالان صنایع‌دستی خواهد داد که با حضور در فضای وب و راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی بتوانند پتانسیل‌های اقتصادی این حوزه را بیش از پیش فعال نمایند.
در استان گلستان و با نگاهی به آن چه ذکر شد، طی دو سه سال اخیر، اقدامات خوبی در حوزه گسترش تجارت الکترونیک صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اجرایی شده که نتیجه‌ی آن تاکنون، راه‌اندازی پنج سایت فروش آنلاین محصولات صنایع‌دستی است و در ادامه نیز دو فروشگاه مجازی دیگر در سال جاری به چرخه‌ی فروش‌ مجازی محصولات صنایع دستی وارد خواهند شد. از دیگر سو، تاکنون حدود 70 تن از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی مستقیما در شبکه‌های مجازی در حال عرضه و فروش محصولات خود هستند.
معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز در راستای حمایت از گسترش تجارت الکترونیک در این حوزه، تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک با اداره‌کل پست استان منعقد کرده و در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای دیگر با پارک علم و فناوری استان است. هم‌چنین جهت تشویق و کمک به گسترش تجارت الکترونیک صنایع‌دستی استان، استارتاپی با موضوع فروش مجازی محصولات صنایع‌دستی استان را در شهریور ماه امسال برگزار خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز