امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    78051

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    15:45 | ۰۹ تیر ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

ترکمن 1 300x203 - سودای پهن‌ کردن فرش ترکمن زیر پای جهانیانترکمن نیوز:  زلیخا عادلی به‌عنوان یک تولیدکننده بزرگ فرش دستباف ترکمن در استان گلستان، به دنبال پهن کردن فرش دستباف ترکمن در زیر پای جهانیان است و می‌خواهد روزی را ببیند که تاجران فرش از کشورهای مدعی تولید فرش دستباف پا به این استان می‌گذارند.

عادلی یک زن ترکمن اهل شهرستان ترکمن در غرب استان گلستان است که در سال ۱۳۸۳ شرکت تعاونی را تأسیس کرد و به‌واسطه آشنایی که در زمان آموزش با زنان روستایی پیدا کرده بود، کار تولید و تجارت فرش ترکمن را آغاز کرد.

وی در دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه اشتغال پایدار در سال ۱۳۹۴، به‌عنوان یکی از ۱۰ چهره برتر کارآفرینی زنان ایران انتخاب شد.

عادلی در حال حاضر به‌عنوان عامل توسعه خوشه فرش دستبافت استان گلستان، فعالیت‌های خود را در عرصه صنعت فرش دستباف دنبال می‌کند.

عادلی در خصوص فعالیت‌های شرکت تعاونی، می‌گوید: در ابتدا بیشتر در زمینه فروش صنایع‌دستی، فرش‌های ترکمن و فرش گبه فعالیت می‌کردیم و مشتری‌های زیادی هم خصوصاً در زمان مسافرت‌های نوروزی و تابستانی داشتیم. بعد از آن خودمان به فکر تولید افتادیم و سفارشاتی را دریافت کردیم و تحویل دادیم. با توجه به رضایت‌مندی که مشتریان نسبت به کار ما داشتند، رفته‌رفته سفارشات افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر در کار تولید با ما همکاری دارند، گفت: بافندگان ما ساکنین روستاها هستند. مواد اولیه از قبیل پشم، دار و ابزار به آنها تحویل داده می‌شود و طرح هم در اختیار او قرار می‌گیرد.

عادلی بیان کرد: بافندگان علاوه بر اینکه دیگر دغدغه طرح و به فروش رفتن فرش را ندارد، نیاز به مراجعه به شهر را هم ندارد و در خانه فرش می‌بافند و ما به سراغ آنها می‌رویم.

وی در خصوص علت موفقیت در کار خود، گفت: از همان ابتدا با چینش مناسب حلقه‌های تولید از قبیل تأمین مواد اولیه، تولید فرش، نظارت، مدیریت و بازاریابی توانستیم در کارمان موفق شویم.

عادلی تصریح کرد: در ابتدا سختی‌های زیادی را در کارم چشیدم و گاهی هم اشک‌هایم درآمد ولی این سختی‌ها باعث شد که دو چندان کار کنم و امروز به نتیجه‌ای که می‌خواستم برسم.

وی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را برای شناخت بازار، گرفتن سفارش و آشنایی با سلیقه مشتری، امری مهم در این تجارت برشمرد و گفت: استفاده از نیروهای متخصص حوزه فرش و نگاه به بازارهای جهانی از دیگر دلایل موفقیت در کار ما بود.

عادلی بیان کرد: اینکه تعاونی من به‌عنوان تعاونی برتر استانی و کشوری انتخاب شده، به من انگیزه برای توسعه فعالیت می‌دهد ولی انگیزه بیشتر را زمانی کسب می‌کنم که بدانم فرش من با چه درجه و اهمیتی و در کجا ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرش ترکمن را در همه جای دنیا می‌شناسند و در گذشته بهترین طراحان وقتی این فرش را به حراج می‌گذاشتند، شاید قیمت یک قطعه کوچک آن چند هزار دلار به فروش می‌رسید، گفته که چطور یک فرش کوچک ترکمن که مادران ما می بافتند با آن قیمت ها به فروش می رسید ولی الان نمی توان این کار را انجام داد؟

عادلی که از مرزها و محدودیت‌ها در کسب‌وکار عبور کرده و نگاهش محدود به استان و کشورش نیست، می‌خواهد فرش دستباف ترکمن را زیر پای جهانیان بیندازد تا بافندگان گلستانی به آنچه که شایسته آن هستند، برسند.

امروز دیگر قالی‌بافی برای زنان و دختران روستاهای ترکمن‌صحرا تنها برای تأمین جهیزیه نیست بلکه آنها یاد گرفته‌اند که چگونه با نوآوری و به‌کارگیری طرح‌ها و نقش‌ها می‌توانند در خانه برای خود کار و حرفه‌ای همیشگی دست‌وپا کنند.

 

گردآوری:گروه خبری ترکمن نیوز
https://turkmensnews.com
منبع: isna

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز