امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

سوارکاری-ترکمن نیوز-  اینجا خبری از پسرها نیست. نه این‌که تابلوی «ورود آقایان ممنوع» زده باشند، نه! موضوع این است که تا الان فقط این دخترها هستند که به «سوارکاری ولتیژ» علاقه نشان داده‌اند چرا که رشته‌ای به شمار می‌رود که ظرافت‌های زنانه را می‌طلبد و به ندرت اتفاق می‌افتد که جنس مذکر بخواهد علاقه‌مند به این رشته شود.

savrkariritaj 20b 300x200 - سوارکاری ولتیژ چیست، از کجا آمده و به کجا می‌رود؟!-یکه تازی دختران ژیمناست بر زین اسب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن نیوز،  حالا این «سوارکاری ولتیژ» چه هست؟ حالا که دخترهای ایرانی راحت‌تر از هر زمانی در رقابت‌های اتومبیلرانی شرکت می‌کنند و به رشته‌هایی همانند بوکس و وزنه‌برداری هم علاقه‌مند شده‌اند برخی تصمیم گرفته‌اند تا برای یک بار هم شده رشته ورزشی مهیجی در ایران راه بیفتد که دخترها باعث و بانی‌اش هستند. این رشته «سوارکاری ولتیژ» نام دارد و ترکیبی جالب، زیبا و هیجان‌انگیز از دو رشته ورزشی است یعنی سوارکاری و ژیمناستیک. دیدن این تصویر که یک ژیمناست در حال اجرای حرکات خاص این رشته آن هم بر روی زین اسب است، خیلی جالب توجه و البته عجیب به شمار می‌رود. دختران سوارکار ولتیژ هم آمدند. این رشته عجیب و دیدنی اما هنوز به طور رسمی راه‌اندازی نشده است اما چیزی تا راه‌اندازی رسمی آن و برگزاری رقابت‌های مختص به آن باقی نمانده است. «سوارکاری ولتیژ» خیلی دیدن دارد، خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنید.

دختری که ولتیژ را به ایران آورد

نامش مینا فراهانی است و 26 سال دارد. مینا با این سن کم ابداع‌گر یک رشته ورزشی در ایران است. البته او «سوارکاری ولتیژ» را طراحی نکرده، این رشته مهیج ورزشی سال‌هاست در برخی کشورها رایج است و حالا مینای جوان و ماجراجو می‌خواهد آن را در ایران راه‌اندازی کند و نوعی آورنده آن به ایران باشد.

او که دوره‌های سوارکاری ولتیژ را در هانوفر آلمان و برایتون انگلیس گذرانده به خبرنگار جام‌جم بانوان گفت: «سوارکاری ولتیژ رشته تازه‌ای نیست، اما در ایران قرار است به زودی اجرایی شود. این نخستین بار است که در کشورمان چنین اتفاقی می‌افتد.»

مینا فراهانی قطعا درجه یک‌ترین مربی این رشته در دنیا به شمار نمی‌رود، اما همین که این رشته ورزشی با کمک او در ایران راه‌اندازی می‌شود کار بسیار بزرگی است. این برنامه بودجه می‌خواهد و امکانات لازم و البته علاقه‌مندانی که بتوان با اتکا بر آنها سوارکاری ولتیژ را به ورزش کشور معرفی کرد. فدراسیون سوارکاری در این‌باره کاملا همکاری دارد. بودجه و امکانات لازم برای آن اختصاص یافته و حتی کمیته ویژه آن نیز تشکیل شده است.

ترکیبی هیجان‌انگیز برای سلامتی

ورزش باید خاصیت داشته باشد. باید ماهیت ورزشی را به طور کامل درون خود گنجانده باشد. مهم نیست در چه رشته‌ای فعالیت می‌کنید، مهم این است که آن ورزش بر روح و روان و البته جسم شما تاثیر مثبت بگذارد. حالا سوارکاری ولتیژ تا چه اندازه می‌تواند روی سلامت جسمانی و روحی تاثیرگذار باشد؟ همانطور که ذکر شد سوارکاری ولتیژ ترکیبی از دو ورزش سوارکاری و ژیمناستیک است، دو ورزشی که فعالیت‌های بدنی در آنها باعث می‌شود تا ورزشکار، سالم و بدن ورزیده‌ای داشته باشد. حال اگر این دو با هم بخواهند ترکیب شوند که چه بهتر.

فراهانی که حالا مسئول کمیته ولتیژ فدراسیون سوارکاری به شمار می‌رود دراین‌باره خاطرنشان کرد: «انجام حرکات ژیمناستیک بر روی اسب قدرت درمانی دارد. افرادی که در یک قسمت بدن خود دچار عارضه یا مشکلی شده باشند با سوارکاری ولتیژ زودتر می‌توانند روند درمانی خود را طی کنند به این شرط که اولا سوارکار باشند و ثانیا ژیمناست. البته سوارکاری ولتیژ رشته‌ای است که بیشتر برای نشان دادن قدرت و آمادگی جسمانی سوارکار ابداع شده.»

نقش بزرگ لنژرها

لنژرها نقش مهمی در سوارکاری ولتیژ دارند. اگر آنها نباشند انگار سوارکاری ولتیژ هم نیست. مثل این که بخواهیم بدون توپ فوتبال بازی کنیم. اما این لنژر چه نقشی دارد؟ شاید خیلی ابتدایی به نظر برسد و شاید خیلی هم بی‌اهمیت اما لنژر مهم‌ترین نقش را دارد. او طناب را که به دهانه اسب متصل شده در دست می‌گیرد و اسب را می‌چرخاند. لنژر باید آنقدر مهارت و توانایی داشته باشد که با حرکات دست خود اسب را با تعادل و بر اساس آنچه که مدنظر است در شعاعی 13 الی 15 متری دور خود بچرخاند آن هم در حالی که ژیمناست بر روی زین اسب در حال انجام حرکات مخصوص ژیمناستیک است. فراهانی در این رابطه گفت: «معمولا از افرادی به عنوان لنژر استفاده می‌شود که خود ورزشکار باشد. لنرژ باعث می‌شود ریتم اسب حفظ شود، چه در زمانی که آهسته حرکت می‌کند و چه در زمانی که چهار نعل می‌رود. بدون لنرژ سوارکاری ولتیژ معنایی ندارد.»

لایپزیک، نقطه شروع

سوارکاری ولتیژ هر چند در ایران ورزش جدیدی محسوب می‌شود، اما در خارج از کشور قدمت بیشتری دارد. آلمان و شهر لایپزیگ آلمان خاستگاه این رشته جالب است. البته سوارکاری ولتیژ به طور مسلم لباس‌هایی مخصوص دارد که این لباس قابل استفاده برای دختران ولتیژ ایران نیست.

فراهانی در این رابطه نیز گفت: «لباس‌های رسمی سوارکاری ولتیژ لباس‌هایی محلی و گشاد خواهد بود. البته این ورزش از آنجا که حضور همزمان دو رشته ورزشی را می‌طلبد باید در طراحی لباس دقت داشت.» سوارکاری ولتیژ تاثیر متقابل دو رشته بر یکدیگر هم به شمار می‌رود. کسی که سوارکار است با انجام حرکات ژیمناستیک مهارت بیشتری در سوارکاری پیدا می‌کند و کسی که ژیمناست است با انجام همزمان سوارکاری از انعطاف بیشتری در بدنش برخوردار می‌شود.

پیش به سوی آسیا

سوارکاری ولتیژ در ایران خیلی غریب است. فعلا مسابقه‌ای در آن موجود نیست اما همین تعداد دختران ولتیژکار که تعدادشان هم کم نیست اگر بخواهند در رقابت‌های برون مرزی شرکت کنند، قطعا مدال می‌آورند، این ادعایی است که مسئول کمیته سوارکاری ولتیژ دارد. سوارکاری ولتیژ به هر حال همچنان پیش می‌رود. پیش به سوی آسیا و پیش به سوی رقابت‌های جهانی. ولتیژ مهیج و دیدنی در حال بزرگ شدن است. دختران ماجراجو نقطه آغاز سوارکاری ولتیژ در ایران به شمار می‌روند ….

lمنبع: هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز