امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

اولی های تورکمن صحرا ۴ 300x169 - زیر پوست یاش‌اولی‌های تورکمنصحرایادداشت انتخاباتی- تورکمن‌نیوز: “کریم قربان نفس” شاعر بلند آوازه تورکمن در باب ادب و احترام به یاش‌اولی‌ها، معتمدین و ریش‌سپیدان قوم بزرگ تورکمن می‌گوید: «اولینگ اولانمیان یرینده کیچی کأمل بولوپ بیلرمی؟»

در چند دهه اخیر با ورود کاندیداهای تورکمن برای تصاحب کرسی بهارستان، یاش‌اولی‌گری رنگ و بوی خاصی را گرفت. رقابت بر سر اینکه توپ به زمین حریف نیافتد چاره‌ای باقی نگذاشت تا رأی‌های به صندوق انداخته شده از یک مسیر هدایت شود. بزرگترین مزیت یاش‌اولی‌گری برای کشورمان حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای است، همین امتیاز باعث می‌شود کفه ترازوی یاش‌اولی‌‌ها بیشتر از بیش سنگین شود.

ورود 11 تورکمن در دوره قبلی شورا (ائتلاف 11) و رای آوردن طیار با عقبه حمایت مردم، نمونه آشکاری ازفعالیت گسترده یاش‌اولی‌گری می‌باشد. اما شکاف بین آرای مردم در انتخابات شورا برای دوره فعلی و نارضایتی عده‌ای دیگر در انتخاب قرجه طیار به عنوان نماینده مجلس باید کارشناسی شود. بعد از روی کار آمدن طیار تنی چند از کاندیداها که نتوانستند رای مردم را کسب کنند نارضایتی خود را از نحوه رای‌گیری در تالار بوق و کرنا کردند، غافل از اینکه ضعف مدیریت و عدم آنالیز مناسب از سوی همین کاندیداها باعث فروپاشی آرای آنان شد.

به باور بنده باید ساختار و نوع تفکرات یاشولی‌گری تغییر کند. جمع کردن افراد کثیری با عنوان امین اعضا و دهیاران، اشتباه ویران کننده است.
همانطوریکه در انتخابات شورا تصمیم گیرندگان در اقدامی غیر کارشناسی گنبدکاووس را به هفت منطقه تقسیم کردند. همین امر موجب ریزش آرای بسیاری از باسوادان و تئوریسین‌های امور شهری که برای به مدینه فاضله رساندن گنبد برنامه داشتند و نتوانستند لابی‌گری کنند شد.
برای نجات و توسعه گنبدکاووس از وضعیت فعلی در امور فرهنگی، اجتماعی، شهری، ورزش و اشتغال نیاز به نیروهای شایسته بومی داریم با رویکرد برنامه چند ساله.

همانند مدیریت فعلی آموزش و پرورش گنبدکاووس این نوع مدیریت را می‌توان الگوی بسیار خوبی برای دیگران جلوی دیدگان قرار داد.
تعدد کاندیداهای تورکمن که البته حق طبیعی شخص می‌باشد مدیریت شود. از حملات بی‌رحمانه و بدون کارشناسی علیه نمایندگان مجلس چه در دوره قبلی و فعلی روی برگردانیم. این عزیزان به وسع و توانایی خودشان زحمات طاقت فرسایی را تحمل کرده‌اند.
گنبدکاووس با رنگین کمانی از اقوام به نحو شایسته‌ای در کنار هم زندگی می‌کنند. در جریان سیل اخیر در تمامی شهرستان‌های تورکمنصحرا نیروهای سپاه و ارتش تا پای جان در کنار مردم بودند. شایسته است که با رعایت حقوق دیگران انتقاد کنیم ولی تخریب و سوء استفاده از شبکه های اجتماعی هرگز.
اساتید دانشگاه، سیاسیون، نمایندگان مجلس در ادوار گذشته، نخبگان، دانشجویان و کسانی که صاحب نظر هستند برای انتخاب نماینده مجلس در کنار و همگام با یاش‌اولی‌ها پای کار بیایند. چیدمان یاش‌اولی و نوع اساسنامه یاش‌اولی‌گری عاری از هر گونه حرکتی خودخواهانه باشد تا مبادا یاش‌اولی‌ها برای رانت و گرفتن امتیازات به واسطه نزدیکی به نماینده مجلس نفوذ کنند.

در خاتمه اگر می‌خواهیم توپ در زمینمان باشد باید یاش‌اولی گری را حفظ کنیم البته نه به شیوه فعلی.

نوشته: شیرمحمد شیروانی                  انتشار دهنده: یاشار نیازی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز