امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    79804

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    8:00 | ۰۵ مرداد ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

اولی عید قربان 300x190 - زمان رویش جریان یاش‌اولی گری با کارکرد اجتماعی فرا رسیده استترکمن نیوز:  جنبش ها و احزاب و گروه های مردمی چنانچه قصد داشته باشند در طول زمان تاثیر گذار باشند و همزمان با حفظ مخاطب و هوادارن، به تعداد حامیان خود بیافزایند، گزینه ای ندارند جز اینکه شرایط مکانی و زمانی پیرامون خود را تحلیل نمایند و با دقت در داده ها و اطلاعات جمع آوری شده ، ماهیت و ساختار گروه و حزب و جنبش را متناسب با داده های جمع آوری شده تغییر دهند.

جریان سیاسی یاش‌اولی گری، به عنوان، جریانی که به فعالیت سیاسی علاقه فراوانی دارد و در انتخابات تلاش می کند بیشترین تاثیرات را داشته باشد، در شرایط کرونایی فعلی، می تواند تغییر ماهیت دهد و هدف و ساختار جدیدی ایجاد نماید.

هرچند که ایجاد تغییر در ساختار سیاسی یاشولی گری، طرحی است که ممکن است با مقاومت عده ای از یاشولی ها مواجه و این نظریه از سوی تعداد محدودی از آنها طرد شود.

شرایط کرونایی فعلی در بسیاری از کشور ها و ایران اسلامی به بحران بزرگی تبدیل شده است.شهروندان گنبد کاووس نیز با این معضل دست به گریبان هستند، بنابر این در این شرایط هر اقدامی که بتواند مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی تر غیب کند و سهمی در کنترل کرونا داشته باشد، در دید مردم محبوب می شود و در خاطره ها می ماند.

با این تفاسیر و با در نظر گرفتن اینکه عید قربان نزدیک است و توجه به این نکته که آیین دید و بازدید عید قربان از رسوم نهادینه شده اهل سنت است ، پس چه باید کرد که فرهنگ دیرینه دید و بازدید عید قربان 99 تا کنترل و ساخت و توزیع واکسن کرونا تعطیل شود؟

آیا با دستور دولتی می توان مردم را وادار کرد که از دید و بازدید عید قربان صرفنظر کنند؟ کاملا واضح است که با دستور و توصیه دولتی این امر اتقاق نخواهد افتاد و کار زیر بنایی لازم است که نگرش اهل سنت نسبت به دید و بازدید عید قربان تغییر کند و مردم در یک پروسه اجتماعی به این باور دست پیدا کنند که بازدید عید قربان موحب شیوع کرونا می شود و خطرات زیادی به همراه خواهد داشت.

آیا در ایام نزدیک عید قربان فعالان سیاسی و اجتماعی ترکمن، سازمان و تشکل مردمی جدیدی بنا کنند و از ظرفیت گروه مردمی تازه تاسیس، مردم را تشویق کنند که بازدید عید قربان سال 99 را تعطیل کنند؟ و یا بجای رو آوردن به تشکیل گروه جدید، تکلیف نو و اجتماعی برای جریان یاشولی گری تعریف نمایند؟

البته تشکیل سازمان مردمی در وهله اول نیازمند طرح و تئوری است و این موضوع در فرصت کوتاه اصلا امکان پذیر نیست، پس فعالان سیاسی و اجتماعی ترکمن نمی توانند گروه جدیدی تاسیس نمایند.

نه دستور و توصیه مقامات و مسئولین راهکار مناسبی است که آئین دید و بازدید عید قربان 99 تعطیل شود و نه امکان تاسیس گروه مردمی
وجود دارد که افکار عمومی را نسبت به تعطیلی سنت دید و بازدید تر غیب کند.

اینجاست که مجمع یاش‌اولی ها از ظرفیت جریان یاش‌اولی گری بایستی استفاده کند و جریان یاش‌اولی گری را به سمت کارکرد اجتماعی هدایت کنند.

تغییر کارکرد یاش‌اولی گری (از کارکرد سیاسی به کارکرد اجتماعی) هم به این ترتیب باشد (در نگاه و انتظار حداقلی) که همه طیف ها و شاکله های جریان یاش‌اولی گری، بدون در نظر گرفتن سلایق و تفاوت های سیاسی، بصورت منسجم و یکپارچه بیانیه ای صادرکند و همه شهروندان اهل سنت را ترغیب نمایند که دید و بازدید عید قربان 99 را تعطیل کنند.

واضح است که اگر این امر از سوی مجمع یاش‌اولی ها اتفاق بیافتد، به بازسازی جریان یاشولی گری کمک شایانی شده است.

✍️ شکور زیرک

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز