امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    42330

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    15:24 | ۳۰ آذر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

635239358361235816 300x187 - راهکار‌های حفاظت از فوک خزری «دولان» بررسی شداخبار محیط زیست- ترکمن نیوز- همایش فوک خزری «دولان» به منظور بررسی راهکار‌های حفاظت از این گونه‌ی زیبا و منحصر به فرد دریای خزر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، آخوندیان دبیر برگزاری همایش فوک خزری در بابلسر گفت: در این همایش کارگاه تخصصی، نمایشگاه کتاب وآبزیان و نمایش فیلم مستند از آبزیان با هدف فرهنگ سازی و آموزش دانشجویان و فعالان محیط زیست برای حفاظت از فوک خزری برگزار شد.

وی افزود: جمعیت فوک خزری در دهه‌ی گذشته از یک میلیون قلاده به کمتر از ۱۰۰ هزار قلاده کاهش یافته و به شدت در معرض انقراض قرار دارد.

فک خزری تنها گونه پستاندار دریای خزر و در فهرست گونه‌های در حال انقراض قرار دارد که جمعیت میلیونی سالیان نه چندان دور آن به ۱۰۰ هزار قلاده در حال حاضر کاهش یافته است.

فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که جمعیت آن‌ها در سال‌های گذشته به علت شکار بی رویه توسط کشور‌های حاشیه دریای خزر کاهش چشمگیری یافته است.
محدوده پراکندگی فوک خزری

فوک خَزَری یکی از پستانداران کمیاب آب‌زی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صیدِ بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فوک خزری به‌طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۸۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فوک به‌شمار می‌رود.

ساحل‌نشینانِ شمال به آن سگ آبی می‌گویند. فوک‌ها در میان هزار نوع جاندارِ خزر تنها پستاندار این دریا به‌شمار می‌آیند. فوک‌ها جانورانی با ارزشند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فوک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند. اولین و تنها مرکز حفاظت از فوک خزری در کشور ایران در سال ۲۰۱۰ رسماً شروع به کار کرد.

این مرکز به همت خانم لنی هارت مؤسس مرکز بازتوانی و تحقیقاتی فوک هلند، دکتر محمد مصطفی شاهی فردوس و دکتر امیر صیاد شیرازی در جزیره آشوراده، در نزدیکی سواحل بندر ترکمن احداث شد. هدف این مرکز نجات فوک‌های آسیب دیده، آموزش ماهیگیران، ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه، تحقیقات و البته گسترش فعالیت‌های حفاظتی به سایر کشور‌های حوزه خزر بوده‌است.

مرکز حفاظت از فوک خزری ایران تا ابتدای سال ۲۰۱۸ توانست تعداد ۸۳ فوک را از کام مرگ نجات داده و پس از درمان به آغوش طبیعت بازگرداند.

منبع: yjc.ir

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز