امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    39435

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:16 | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Vaghf 12A 300x169 - ثبت هفت وقف جدید در حوزه قرآنی و مساجد در گنبدکاووسگنبدکاووس– ترکمن نیوز- سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس در شرق گلستان از ثبت هفت وقف جدید در سال جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: این وقف ها در حوزه قرآنی، مساجد و حسینیه ها است.

fبه گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، صالح محبی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه وقف (15 تا 24 آبان) افزود: هم اکنون گنبدکاووس افزون بر 750 موقوفه دارد که 75 درصد آن انتفاعی و 25 درصد مابقی نیز منفعتی است.
وی اضافه کرد: در دهه وقف برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی توسط اداره اوقاف و امور خیریه گنبد و نیز هیات امنای امامزاده یحیی بن زید (ع) این شهرستان پیش بینی شده که باحضور اقشار مختلف مردم اجرا می شود.
محبی، دیدار کارکنان اوقاف و خدام امامزاده یحیی بن زید (ع) با امام جمعه و فرماندار ویژه، برگزاری مراسم عزاداری سالروز رحلت نبی مکرم اسلام (ص) درقالب زیارت بعید یا از راه دور پیامبر (ص)، برگزاری مراسم شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) و نیز آیین غبارروبی مزار شهدای امامزاده را از مهمترین برنامه های دهه وقف برشمرد.
وی تصریح کرد: نواختن زنگ وقف در مدارس، عیادت از بیماران، برگزاری نشست تخصصی وقف ویژه بانوان، دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم و واقفین، تجلیل از واقفین دور اندیش و خیراندیش و نیز افتتاح برق اضطراری امامزاده یحیی بن زید (ع) از دیگر برنامه های دهه وقف در گنبدکاووس است.
عضو هیات امنای امامزاده یحیی بن زید (ع) نیز در این نشست با قدردانی از نذورات مردمی به این آستان مقدس، گفت: براساس دستورالعمل سازمان اوقاف، 40 درصد نذورات صرف امور عمرانی، 30 درصد هزینه های جاری و خادمان، 20 درصد امورات فرهنگی و قرآنی و 10 درصد حق تولیت امامزاده می شود.
حجت الاسلام علی اسماعیلی بدون اشاره به میزان نذورات مردمی به آستان امامزاده یحیی بن زید(ع)، گفت: برخلاف برخی سخنان و شایعات که گفته می شود، نذورات مردمی به مرکز استان فرستاده می شود، تمامی نذورات درحوزه های اعلام شده، هزینه می شود.
وی از اطلاع رسانی اقدامات عمرانی انجام شده درسال های اخیر درآستان امامزاده یحیی بن زید(ع) در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: پیگیری بازگشایی مسیری جدید از محله چای بویین به حرم مطهر با هدف دسترسی آسان زائران و تسهیل و روان سازی ترافیک از جمله برنامه های هیات آمنای این آستان مقدس است.
حجت الاسلام اسماعیلی، ساماندهی دستفروشان، رفع مشکل روشنایی محوطه بیرونی آستان امامزاده، پیگیری بهسازی بوستان سه هکتاری آرامش توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان و ادامه نمای ساختمان امامزاده یحیی بن زید(ع) در دو ضلع غربی و جنوبی را از دیگر برنامه های هیات آمنا برشمرد.
وی، تحقق این برنامه ها را نیازمند مشارکت بیشتر ادارات، نهادها و خیرین دانست و تصریح کرد: درحوزه فرهنگی امامزاده، عقب ماندگی زیادی وجود دارد که در راستای منویات رهبری مبنی بر تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی، بایستی با مدیریت جهادی اقدامات زیادی صورت گیرد.
امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده است، یاد می شود.
گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.
والی خراسان (نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند./خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز