امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    16365

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    16:56 | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

o4Qs5zzDiD4L 300x201 - تولید 1100 کیلوگرم زعفران در گلستانگلستان اقتصادی-ترکمن نیوز- مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: سال گذشته 1100 کیلوگرم زعفران در استان تولید شد که این میزان در سال 95، 980 کیلوگرم بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران مرتضی صادقی اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه سطح زیر کشت زعفران در استان گلستان به 400 هکتار توسعه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر در استان گلستان تنها روستاهای کوهستانی شهرستان آزادشهر شامل روستاهای وامنان، کاشیدار، سیب چال و نراب مورد حمایت توسعه زعفران است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: در سایر مناطق استان کشت زعفران صورت نمی‌گیرد، ولی کشت های آزمایشی در برخی از مناطق دیگر استان از جمله شاهکوه، چهارباغ و مراوه تپه انجام شده و هرگاه به نتیجه مناسب رسیدیم در این مناطق یا سایر مناطق، کشت زعفران را با هماهنگی وزارتخانه انجام می دهیم.

صادقی گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در استان حدود 235 هکتار است که 65 تا 70 درصد کشت ها بالای سه تا چهار سال و مابقی در سال های اول و دوم قرار دارند که هنوز به محصول دهی نرسیده‌اند.

وی ادامه داد: متوسط عملکرد زعفران در هر هکتار در استان 8 کیلوگرم است که نسبت به میانگین کشوری حدود 2 کیلوگرم بیشتر است. حتی در برخی از مزارع زعفران نیز عملکرد 20 کیلوگرم در هر هکتار را نیز داشتیم.

صادقی اظهار کرد: یکی از محاسن زعفران تولیدی در استان این است که به صورت محصول سالم تولید می شود و هیچ گونه سمی در مزارع مورد استفاده قرار نمی گیرد. زعفران تولیدی در استان با توجه به آزمایشات به عمل آمده در آزمایشگاه های معتبر استان خراسان رضوی، به لحاظ شاخص های ارزیابی کیفی، یکی از بهترین تولیدات زعفران کشور است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: به ازای هر هکتار زعفران چهار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

وی گفت: با توجه به ایجاد تشکل تعاونی زعفران کاران در روستای وامنان، از سال 92 کار فرآوری و خشک کردن زعفران در سطح استان و با برند استان شکل گرفته است.

صادقی از متقاضیان کشت زعفران خواست، حتما پیاز زعفران را از مزارع داخل استان و همچنین مزارعی که آلودگی قارچی ندارند، تهیه کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: از آوردن پیاز زعفران از استان‌های دیگر مانند خراسان شمالی و رضوی و سایر استان ها جدا خودداری شود زیرا در سایر مناطق کشور آلودگی های قارچی و خاکزی در مزارع زعفران بیشتر است. اگر مزارع آلوده شود، میزان تولید و سلامت محصولات تولیدی ما تحت الشعاع قرار می گیرد./ایسنا

 

لینک عضویت در کانال

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز