امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

ashoorade 28kh 300x193 - تنها جزیره ایرانی خزر و اجرای طرح طبیعت‌گردی در آنگزارش-ترکمن نیوز-  اواخر سال گذشته بود که مجوز رسمی طرح گردشگری آشوراده پس از سال‌ها انتظار صادر شد. این طرح می‌تواند اشتغال و درآمدزایی زیادی داشته باشد اما باید ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن های ایران،  آشوراده با آب و هوای معتدل در حاشیه ساحل و غرب بندر ترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه‌ی باریک موسوم به «چپق اغلی» و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله واز جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.

این جزیره در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر نیز در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت.

جزیره آشوراده در همه ایام سال میزبان انواع پرندگان است و دارای پوشش گیاهی جزیره، بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش بوده و حیواناتی چون شغال، گراز، روباه و خرگوش هم در جزیره یافت می‌شوند.

از سال 83 موضوعات مختلفی برای جزیره آشوراده مطرح شد که هر بار به‌عللی با شکست مواجه شده بود. با روی کارآمدن دولت یازدهم موضوع جزیره آشوراده دوباره پیگیری شد.

در سال 92 هم‌زمان با دور جدید ریاست خانم ابتکار در سازمان محیط‌زیست، جلسه‌ای در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه تشکیل و تصمیماتی برای آشوراده گرفته شد. طبق ابلاغیه همان جلسه قرار شد سازمان میراث‌فرهنگی از طریق یک مشاور زیست محیطی و با همکاری استانداری گلستان و البته سازمان محیط زیست طرحی برای اجرای گردشگری در آشوراده تهیه کند.

6 ماه پس از این جلسه کتابچه‌ای از سوی سازمان میراث‌فرهنگی به سازمان محیط‌زیست ارائه شد، اما محیط‌زیست اعلام کرد که کتابچه تهیه شده از سوی میراث‌فرهنگی به هیچ‌وجه با موازین مدنظر این سازمان سازگار نبود.

در ادامه این پیگیری‌ها در سفر آذر ماه 93 رئیس‌جمهور به گلستان، طرح گردشگری آشوراده به تصویب هیئت دولت رسید.

دکتر روحانی در جمع خبرنگاران استان گلستان اعلام کرده بود که در گذشته هم این بحث مطرح بوده اما سازمان محیط‌زیست اشکالاتی درباره آن مطرح کرده بود که در جلساتی که برای این منظور برگزار کردیم، این اشکالات برطرف شد. حتی موضوع تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری و اینچه‌برون به منطقه آزاد را در جلسه سه‌جانبه با روسای جمهور قزاقستان و ترکمنستان مطرح کردم تا آنان نیز بتوانند از فرصت حضور در توسعه این مناطق بهره‌مند شوند.

پس از تصویب این طرح نیز صدای مخالفان بلند شد. آن‌ها اعتقاد داشتند در بسیاری از موارد بر روی کاغذ تعهداتی در زمینه ملاحظات زیست‌محیطی داده می‌شود در حالی که در عمل نمی‌توان شاهد پیشرفت شگرفی در این راستا بود.

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، سازمان محیط‌زیست مجوز اجرای طرح گردشگری در آشوراده را صادر کرد و بهمن‌ماه سال گذشته این مجوز رسماً به استان گلستان ابلاغ شد.

دکتر «هاشمی»، استاندار گلستان اوایل خرداد ماه امسال در دیدار با سمن‌های محیط‌زیست استان گفته بود طرحی که در این جزیره اجرا می‌شود کاملاً طبیعت‌گردی است که با همکاری و هماهنگی سازمان محیط‌زیست استارت می‌خورد.

«امیر عبدوس» مدیرکل محیط زیست استان گلستان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اجرای طرح طبیعت‌گردی در آشوراده، گفت: طرح طبیعت‌گردی در آشوراده از نظر زیست محیطی مشکل ایجاد نمی‌کند و همه مفاد 46 بندی مجوز دایر بر نظارت زیست‌محیطی تا از هر گونه آلودگی محیط‌زیست آنجا جلوگیری کند.

وی درباره هدف مهم طرح طبیعت‌گردی در آشوراده، گفت: یکی ازعللی که طرح طبیعت‌گردی آشوراده به سازمان محیط‌زیست رسیده اجرای طرح پرنده‌نگری است که باید پرنده‌نگری ترویج شود. علاقه‌مندان و دوستداران تماشای پرندگان با توجه به امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند.

«رحمان فرمانی» معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: طرح طبیعت‌گردی آشوراده بر مبنای طبیعت و اکوتوریسم است و همه موارد اکوتوریسم رعایت می‌شود.

وی افزود: هر زیرساخت و فضایی که در آشوراده ایجاد شود، گردشگری آن نیز توسعه می‌یابد به طوری‌که اگر این شرایط فراهم شود مردم برای سفره‌خانه سنتی و رستوران سنتی به آنجا خواهند آمد. هم‌چنین گردشگران برای گردشگری دریایی و زیبایی پرنده‌نگری می‌توانند مقصد سفر خود را آشوراده قرار دهند.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با بیان این‌که رونق گردشگری، اشتغال و درآمدزایی را به دنبال خواهد داشت، در پایان اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر با اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده بتوانیم در زمینه گردشگری دریایی به رشد و توسعه مورد نظر برسیم.

به نظر می‌رسد برای موفقیت این طرح(طبیعت‌گردی با تمرکز بر پرنده‌نگری) باید مردم و مسئولان بیشتر در حفظ طبیعت زیبای این جزیره منحصربه‌فرد دریای خزر کوشا باشند تا ضمن درآمدزایی بیشتر سبب رونق گردشگری دریایی شود.

 

گزارش از «زهرا اشکیود» / ایسنا

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز