امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    74722

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    13:57 | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

اسبدوانی گنبدکاووس 300x225 - تعریض جاده اسبدوانی، مطالبه جدّی مردم گنبدکاووسترکمن نیوز:  کم عرض بودن ورودی شهر گنبدکاووس از سمت اسبدوانی و سوانح خونین رانندگی که هرچند یکبار در این جاده با عرض ۷.۵ متری و طول حدود ۲ کیلومتر رخ می‌دهد، نگرانی‌هایی را در بین گروه‌های مختلف مردم از جمله دانشگاهیان، ورزشکاران، کسبه و اهالی دو روستای حاشیه این محور پُرتردد ایجاد کرده است.

سیمای منظری و نه چندان زیبای دو طرف جاده ورودی به شهر گنبدکاووس از سمت اسبدوانی در فصول مختلف سال مملو از علف‌های هرز بلند سبز یا خشک و چاله چوله‌های پرآب و گل آلود در فصل بهار، پاییز و زمستان و نیز گرد و خاک‌های فصل تابستان، وضع نامناسب کسب و کار برخی صنوف مزاحم در یک طرف جاده و بساط دستفروشان و میوه فروشان در طرف دیگر این جاده که در شانه‌های خاکی ۱۵ تا ۲۰ متری آن مشاهده می‌شود، به گفته شهروندان گنبدی زیبنده این شهر تاریخی و بزرگ نیست.

در مسیر حدود دو کیلومتری جاده ورودی گنبدکاووس از سمت اسبدوانی علاوه بر اهالی دو روستای حاشیه این جاده یعنی “پلی حاجی و حاجیلر قلعه” با جمعیت تقریبی هشت هزار نفر، مجموعه ورزشی و استادیوم پنج هزار نفری آزادی و مجموعه بزرگ اسبدوانی، دانشگاه بزرگ گنبدکاووس با سه هزار ۵۰۰ دانشجو، عضو هیات علمی و کارمند و نیز خوابگاه دانشجویی آن، یک واحد نانوایی، یک جایگاه سوخت و همچنین تعداد زیادی واحد تجاری و مسکونی قرار دارند که اهالی دو روستا و بهره‌برداران اماکن عمومی منطقه، سالهاست منتظر تعریض این جاده از سوی متولیان هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده، جاده موسوم به اسبدوانی گنبدکاووس که انتهای آن به شهرستان کلاله در شرق گلستان منتهی می‌شود، مسیر تردد اهالی دهها روستای بخش مرکزی گنبد واقع در حاشیه و اطراف این جاده، تردد اهالی برخی روستاهای دهستان بزرگ و حدود ۲۰ هزار نفری ینقاق شهرستان گالیکش و تردد تعداد قابل توجهی از جمعیت ۱۳۰ هزار نفری مناطق شهری و روستایی کلاله و همچنین تردد کارکنان و وسائل حمل و نقل عمومی چندین واحد صنعتی و تولیدی مستقر در مسیر این جاده می‌باشد.

در کنار ترددهای اشاره شده از جاده اسبدوانی گنبدکاووس که حجم این ترددها در ایام برگزاری مسابقات سوارکاری کورس بهاره و پاییزه این شهرستان چند برابر می‌شود، روزانه دهها کامیون و تریلی ترانزیت داخلی و خارجی هم از این جاده به سمت گمرک و مرز اینچه برون و بالعکس در تردد هستند که علاوه بر ایجاد ترافیک در این جاده کم عرض، دیدن سیمای نازیبای حدود دو کیلومتر این جاده، بدون تردید خاطره خوش در ذهن و یاد آنها باقی نمی‌گذارد.

با این حال تعریض این جاده کم عرض و پرتردد خواسته گروه‌ها و اقشار مختلف (ذکر شده) مردم گنبدکاووس می‌باشد و انتظار دارند متولیان امر با کار و تلاش مضاعف آنرا اجابت نمایند، نکته‌ای که دهیار روستای پلی حاجی تحقق این موضوع را مطالبه جدی و چندین ساله اهالی این روستا و روستای حاجیلر قلعه، کسبه حاشیه جاده و نیز دانشگاه گنبد می‌داند.

فرزانه آق آتابای گفت: تعریض این جاده به عرض ۴۵ متر و طول تقریبی دو کیلومتر که ۹۰ درصد مسیر نیز آزادسازی و از سوی اهالی و دانشگاه عقب نشینی شده، سالهاست درحال پیگیری است اما هنوز این مطالبه مردمی ازسوی مسوولان محقق نشده است.

وی با بیان اینکه دهیاری بودجه کافی برای جدول بندی، زیرسازی و آسفالت این جاده را ندارد اما کسبه و برخی اهالی ساکن حاشیه جاده آمادگی همیاری و مساعدت برای جدول کشی و پیاده‌رو سازی آن دارند مضاف بر اینکه دهیاری نیز آمادگی نصب تندیس اسب را در میدانی که قرار است توسط شهرداری گنبدکاووس در مقابل دانشگاه گنبد و جایگاه سوخت آن احداث کُند، را دارد.

آق آتابای اضافه کرد: کم عرض بودن جاده ورودی گنبدکاووس از سمت اسبدوانی که تردد زیادی از آن انجام می‌شود، سبب شده تا هر چند وقت یکبار شاهد حوادث رانندگی در این جاده باشیم که بعضا منجر به فوت همشهریان شده است.

رییس دانشگاه گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا، تعریض جاده ورودی این شهر از سمت اسبدوانی را مطالبه جدی مجموعه استادان و دانشجویان این دانشگاه دانست و گفت: تحقق این مطالبه در کاهش خطرات جاده‌ای این محور بسیار مهم است.

دکتر ابوالفضل طهماسبی با قدردانی از اقدامات انجام شده توسط برخی ادارات و نهادها از جمله راه و شهرسازی، راهداری و شهرداری برای نصب چند کاهنده سرعت درجاده موسوم به اسبدوانی، افزود: با این حال کم عرض بودن جاده و سرعت بالای برخی خودروهای عبوری همواره نگرانی‌هایی را برای جامعه دانشگاهی، اهالی روستاهای همجوار دانشگاه و کسبه آن از جهت وقوع حوادث رانندگی ایجاد کرده است.

وی با یادآوری جان باختن یکی از دانشجویان این دانشگاه بر اثر حادثه رانندگی و رعایت نکردن سرعت مجاز یک خودرو عبوری طی سال گذشته، اضافه کرد: این دانشگاه در چند سال گذشته مکاتبات زیادی با مسوولان متولی در سطح شهرستان، استان و کشور ( وزیر راه و شهرسازی) برای نصب سرعت گیر، نصب علائم رانندگی، برخورد با دستفروشان، پاکسازی مسیر، احداث میدان و تعریض جاده انجام داده اما هنوز از تعریض این جاده پرتردد خبری نیست.

دکتر طهماسبی تصریح کرد: دانشگاه گنبدکاووس باهدف تسریع در تعریض جاده و ارتقای ایمنی و امنیت جامعه دانشگاهی خود بویژه دانشجویانی که در خوابگاه حاشیه این جاده سکونت دارند، داوطلبانه از بخش زیادی از اراضی خود در سمت راست این جاده، عقب نشینی و آنرا آزادسازی کرد.

رییس اداره راه و شهرسازی گنبدکاووس نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای تعریض جاده که در محدوده شهر و روستا قرار دارد، بایستی چند ارگان و نهاد مانند “شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، راهداری، دهیاری و فرمانداری” همکاری کنند زیرا تعریض حدود دو کیلومتری این جاده به عرض ۴۵ متر که اعتبار زیادی نیز می‌خواهد، از عهده این اداره بتنهایی خارج است.

عباس فرامرزی افزود: چندی پیش کار نقشه برداری برای تعریض این جاده  و چهار بانده شدن آن توسط کارشناسان راه و شهرسازی انجام شده و هم اکنون منتظر طرح اصلاحی احداث میدان در مقابل دانشگاه گنبد از سوی شهرداری هستیم تا براساس آن برآورد هزینه تعریض جاده انجام شود.

وی یادآور شد: طرح پیشنهادی شهرداری گنبدکاووس برای احداث میدان در مقابل دانشگاه گنبد چندماه پیش درجلسه شورای ترافیک این شهرستان با ایراداتی همراه شد که مقرر شد شهرداری آنرا اصلاح و دوباره به جلسه برای تصویب بیاورد که با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی جلسات شورای ترافیک، هنوز این امر محقق نشده است.

فرامرزی اضافه کرد: اداره کل راه و شهرسازی گلستان آمادگی مشارکت برای تعریض این جاده با همکاری دیگر دستگاه‌های و نهادها از جمله شهرداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راهداری، دهیاری و فرمانداری ویژه دارد.

معاون عمرانی شهردار گنبدکاووس نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تعریض جاده ورودی این شهر از سمت اسبدوانی خارج از محدوده خدمات شهری است و شهرداری صرفا کار احداث میدان مقابل دانشگاه را در دستور کار دارد.

امیرعلی لطیفی افزود: از طرح پیشنهادی شهرداری گنبدکاووس برای احداث میدان در مقابل دانشگاه، در جلسه شورای ترافیک این شهرستان برخی ایرادات گرفته شد که هم اکنون توسط مشاور طرح درحال بررسی و رفع است که در صورت تصویب آن در شورای ترافیک نسبت به احداث میدان اقدام می‌شود.

با این حال به نظر می رسد، تعریض جاده ورودی شهر گنبدکاووس از سمت اسبدوانی از مطالبات جدی مردم و از نیازهای ضروری این شهرستان است که بایستی مورد توجه و در دستور کار مدیران دومین شهرستان بزرگ استان گلستان قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز