امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    4318

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    8:09 | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

یادداشت – ایتنانیوز- افزایش مشکلات اقتصادی سبب افزایش مشکلات اجتماعی هم می شود. مشکلات اجتماعی نابسامنی های زیادی را در رفتار فردی و جمعی و گروهی بوجود می آورد که به همه ی افراد کم و بیش تاثیر منفی می گذارد.

Moezalat Ejtemaei itnanews 300x222 - بی اعتمادی و معضلات اجتماعی

معضلات اجتماعی را میشود به این صورت بر شمرد مانند دروغ، انواع اعتیاد، طلاق، افزایش سن ازدواج و تشکیل خانواده، قتل، خودکشی،فحشا، آدم ربایی، کودک ربایی، زورگیری، دزدی، نفاق و دورویی، فریب و نیرنگ، خُلف وعده، عدم رعایت حقوق دیگران، رانندگیهای خطرناک، عدم احساس امنیت جانی و مالی و امثال آن. اگر مشکلات و معضلات به موقع درمان نشوند و چاره ای برای حل آن اندیشدیده نشود در نهایت به بحران تبدیل می شود و بحران هم ممکن است باعث سونامی وخرابی ساختارها شود که حلش از قبل هم سخت تر خواهد شد.

امروزه بیشتر افراد عصبانی، پرخاشگر و کم حوصله و کم طاقت هستند. به خاطر کوچکترین موضوع و مسئله جر و بحث می کنند و گلاویز می شوند حال و حوصله شوخی و خنده را ندارند. غم و اندوح و نگرانی را می شود به وضوح در چهره ی مردم توی صف نانوایی دید. افراد به راحتی به یکدیگر صدمه می زنند. کا آتش می زنند گندم آتش می زنند. همین دیروز در روستای خودم 13 هزاربسته کاء یک کشاورز زحمت کش را آتش زدند چهل میلیون تومان خسارت به یک کشاورز. حدود چهار سال است که هر سال کنارجاده ی آلمان گندم آماده ی درو آتش می گیرد اکثر کشاورزان معتقدند عمدی است. کاء گندم که یک کالای بی ارزش و کم قیمت است را نمی شود بدون نگهبان توی زمین کشاورزی گذاشت چون فوری می دزدند.

داخل روستا کنار جاده هیچ تابلو سالمی وجودندارد همه تا نصف خم شده است. چند سال پیش دکه های سبز رنگ تلفن همگانی را در مکانهای شلوغ روستا نصب کردند ولی بچه ها دکه را قبل از نصب تلفن همگانی کنده بودند بعد هم اداره ی مخابرات از نصب تلفن منصرف شد. بچه ها هم در تربیت امور اجتماعی و هم در آموزش مفاهیم انسانی دچار مشکل هستند. وقتی معلمین بدون طی حتی یک روز آموزش با ماهی سیصد هزار تومان حقوق در آموزش و پرورش استخدام و در مدارس ابتدایی روستاها به کار گرفته شوند چه انتظاری در جامعه پذیری کودکان می توان داشت. گویا اخلاق و وجدان رخت بر بسته است و گرنه چرا افراد از درد و رنج و ضرر دیگران لذت ببرند. این در حالی است روحانیون محترم هم در مساجد و هم در نمازهای جمعه و هم در مناسبتهای دیگر مردم و جوانان را به کار خیر دعوت می کنندو روشنفکران و نویسندگان و روزنامه نگاران هم در نوشتارهای خود چنین درخواستی از مردم دارند ولی نتیجه خیلی مثبت نیست.

چرا چنین است ؟ می تواند دلایل زیادی داشته باشد. از جمله:

1 – بعد ازانقلاب و مخصوصاً در طی سالهای اخیر شکافهای طبقاتی عموماً افزایش یافته است. افراد بیشتر وضعیت مالی و معیشتی و سطح زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند و نتیجه ی آن افزایش نارضایتی و حس بی عدالتی است. وجود بی عدالتی و حس محرومیت ناشی از آن از لحاظ روحی و روانی بسیار ویرانگر است که ترمیم آن سالها وقت می برد تا افراد تعادل روحی و روانی خود را دو باره به دست آورند. مقایسه حقوق یک معلم و مدیر سطح بالا مصداق بارز آن می باشد.

2 – بیکاری جوانان تحصیل کرده که متناسب با تحصیل خود شغل پیدا نمی کنند و با تحصیلات بالا و تحمیل هزینه های زیاد برای خانواده بی کار وعلاف می گردند. تحصیلات بالا و اطلاع از دنیای پیرامون و بی عدالتی در استخدامهای دولتی که متکی بر روابط فردی و خانوادگی و فامیلی می باشد تا ضوابط و شایستگی، اینهم ذهن افراد را خراب می کند.

3 – بیشتر ثروتمندان ایران از راه رانتخواری و زد وبندهای دولتی و سوء استفاده از بیت المال ثروت خود را به دست آورده اند تا از راه مشروع و قانونی و کار و زحمت تولیدی و اقتصادی. در ایران جایگاه یک دلال سبوس و آشغال پلاستیک و کارتون بالاترازیک معلم و استاد دانشگاه است. برای ثروتمند شدن نیازی به علم آموزی نیست کافی است انسان دلال و واسطه ی یک کاری باشد تا پول درو کند.

4 – نابرابری های حقوقی میان زن و مرد و مسلمان و غیر مسلمان و شیعه و سنی در قوانین ایران وجود دارد. که کسی نمی تواند آنرا به صورت ریشه ای اصلاح نماید چون اعتقادات فقهی چنین اجازه ای را نمی دهد. حتی از ورود خانمها به باشگاههای فوتبال جهت تماشای آن جلو گیری می شود. اما این قانون در مورد زنان خارجی اجرا نمی شود نمونه ی آن نیز مسابقه فوتبال بین ایران و سوریه بود که زنان سوری وارد شدند ولی زنان ایرانی با حسرت بیرون باشگاه ماندند. اینگون رفتارهای دو گانه و بدترازآن توجیه های غیر منطقی و من درآوردی بسیار ویرانگر و مخرب است که روحیه جوانان را خراب می کند.

5 -خیلی از کودکان و نوجوانان و دختر بچه ها در روستاها به جای درس خواندن در مزارع و جاهای دیگر با دستمرد بسیار ناچیز بدون بیمه ی تامین اجتماعی و آینده نامشخص کار می کنند و بی سواد ماندن آنها در آینده از لحاظ اجتماعی برای جامعه مشکل ساز خواهد بود.مردم و جوانان از کمک به کشورهای عربی مانند عراق و سوریه و لبنان و فلسطین زمانی که خود ما به آن پولها بیشتر ازآنها نیاز داریم ناراضی اند. این در حالی است که گفته می شود اکثر کشورهای عربی حتی مردم آنها دیدگاه خوبی نسبت به ایرانیها ندارند. اگر مسئولان اعتقاد دارند این کمکها به منافع ملی و امنیت کشور ضروری است بهتر است در این خصوص روشنگری فرمایند تا این بد بینی از بین برود.

نويسنده: امان محمد خوجملی

15 مهرماه 96

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز