امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    53302

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    21:15 | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

گیاهی راز و جرگلان 6 300x180 - با بارش خوب سال ۹۸ پوشش گیاهان در رازوجرگلان صددرصدی شده است+ تصاویرتورکمن نیوز: مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان رازوجرگلان از پوشش گیاهی بر اثر بارش خوب امسال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ الیاس یزدانی گفت: سال گذشته که سال خشک سالی در این شهرستان حاکم بود و پوشش گباهی این منطقه رشد آن چنانی نداشت و می رفت که گیاهان موجود نیز خشک شود اما به دلیل بارش خوب و مناسب امثال که تمام نقاط این شهرستان به هر سمت که نگاهی بیفتد تماما چشمه ها و ویبارها و ابشارها در حال جوشش و روان شدن هستند و سفره های زیرزمینی این شهرستان از اب سیراب شده است رشد گیاهان نیز پوشش صددرصدی را دارد.
وی افزود: علاوه بر اینکه گیاهان چند ساله بار دهی خوبی دارند گیاهان یک ساله نیز رشد خوبی دارد و مردم در حال جمع اوری برای گیاهان دارویی و همچنین علوفه فصل زمستان دام های خود در مزارع و باغات هستند.

وی با اشاره به این رازوجرگلان مهد گیاهان دارویی است گفت: گیاهان موجود در این منطقه شامل شیرین بیان , اویشن, کاکوتی ,خارشتر, باریچه و اسفند و … است که علاوه بر ارزش علوفه ای ارزش درامدی نیز برای اهالی دارد که لازم است به صورت اصولی برداشت شود تا همیشه این گیاهان باردهی داشته و مورد استفاده قرار بگیرد .

یزدانی گفت: پوشش گیاهی تا ۹۰ درصد از فرسایش خاک و بارندگی های سیل آسا جلوگیری میکند و نقش مهمی دارد اما همانطور که گفته شد پوشش صددرصدی را شهرستان داریم اما عمر برخی گیاهان بسیار کم است و بعد خوشه دهی به خشلی تبدیل و خشک می شود که زنگ خطر را ایجاد می کند که با هر جرقه ای آتش سوزی رخ دهد که جهت جلوگیری از این اتفاق همانطور که مردم این شهرستان سال گذشته با همکاری خوبی که داشتند هیچ گونه اتش سوزی رخ نداد امسال نیز امیدواریم که باز هم با همکاری مردم و با تداویری که حفاظت خاک و آبخیزداری و منابع طبیعی انجام میدهد شاهد چنین اتفاقی نباشیم .
وی تصریح کرد: آتش سوزی خطری هولناک تر از سیل میتواند باشد که بزرگترین خطر منابع طبیعی کشور است که اغلب توسط گردشگران اماتور در دامان طبیعت رخ میدهد شایسته است از هم اکنون فرهنگ سازی و آموزش و اطلاع رسانی در خصوص نحوه ورود به طبیعت و خروج از آن فراگیر شود . وی با ذکر یک مثال گفت: حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و ایجاد آتش سوزی نماید .

یزدانی اظهار کرد: این شهرستان دارای ۱۸۰ هزار هکتار مرتع , ۶۷ هزار هکتار جنگل و دو منطقه قرق شده گونیگ و تازه قلعه هر کدام ۵ هزار هکتار است .

خبرنگار:رحیمی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز