امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

koshti 30sh 300x200 - بانوان کشتی‌ ترکمن گورش در ترکمنستان موفق ظاهر شدنداخبار ورزشیتورکمن نیوز–  بانوان کشتی‌گیر ایرانی در نخستین حضور خود در بازی‌های داخل سالن آسیایی ترکمنستان پرفروغ ظاهر شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار تورکمن،  بانوان کشتی‌گیر ایرانی در نخستین حضور خود در بازی‌های داخل سالن آسیایی ترکمنستان پرفروغ ظاهر شدند. در‌حالی‌که فقط دو سال از راه‌اندازی کشتی با کمربند (کشتی آلیش) برای زنان در ایران می‌گذرد اما آنها باوجود ‌تجربه‌ کم موفق شدند سهم خوبی از مدال‌های این بازی‌ها را به خود اختصاص دهند. پنجمین دوره بازی‌های داخل سالن آسیایی، اولین اعزام برون‌مرزی تیم ملی کشتی با کمربند بانوان ایران به‌حساب می‌آید. کشتی با کمربند که زیر مجموعه کشتی‌های سنتی در اتحادیه جهانی این رشته است، در این بازی‌ها در چهار بخش برگزار می‌شود. کشتی با کمربند (آزاد و کلاسیک) و کشتی ترکمن گوروش (آزاد و کلاسیک).

تاکنون برای ایران در کشتی ترکمن گوروش، لیلا سیاهوشی و ریحانه شیخیان در اوزان ٥٢ و ٥٨ کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند.

در کشتی با کمربند آزاد، زهرا یزدانی در وزن ٥٥ کیلوگرم به مدال نقره رسید و زهرا محمودی در وزن ٦٠ کیلوگرم، زهرا مجدی در وزن ٧٠ کیلوگرم و سعیده رحیمی در وزن ٧٠+ کیلوگرم هم به مدال برنز رسیدند.در کشتی با کمربند کلاسیک نیز لیلا سیاهوشی در وزن ٥٠- کیلوگرم و آسیه شجاعی در وزن ٧٠+ کیلوگرم نیز بر سکوی سوم این رقابت‌ها قرار گرفتند.

کشتی با کمربند جزء آن دسته از رشته‌هایی بود که بانوان ایرانی به‌دلیل داشتن برخی محدودیت‌های اسلامی تا پیش از این اجازه فعالیت در آن را نداشتند اما با تلاش‌های رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، این رشته به کمیته‌های زیرمجموعه این فدراسیون اضافه شد.

بعد از گذشت مدت کوتاهی از تشکیل کمیته کشتی آلیش بانوان در فدراسیون، اتحادیه جهانی کشتی نیز با استقبال از این موضوع، کمیسیونی را با عنوان ورزش و زنان راه‌اندازی کرده تا به نقش‌آفرینی هرچه‌ بیشتر بانوان این رشته در دنیا کمک کند. اتفاق جالب توجه در راه‌اندازی کشتی آلیش بانوان این بود که بسیاری از بانوان علاقه‌مند به این رشته و حتی ورزشکاران سایر رشته‌ها مانند جودو و ووشو هم به سمت آن جذب شدند و تغییر رشته دادند.نخستین اعزام برون‌مرزی تیم ملی کشتی با کمربند زنان ایران دو سال پیش به رقابت‌های اسپورت آکورد روسیه بود. نماینده‌های ایران در این تورنمنت ساحل گوران و اکرم خانی بودند.

بعد از آن فدراسیون اولین دوره رقابت‌های کشتی با کمربند قهرمانی آسیایی را سال گذشته در تهران برگزار کرد. ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، هند، مغولستان، تایلند، پاکستان، ترکمنستان، بنگلادش و افغانستان ١٠ کشور صاحب‌سبک و مدعی در کشتی آلیش زنان بودند که در این مسابقات شرکت کردند. این کشورها در حالی سابقه طولانی‌تری نسبت به بانوان ایرانی در کشتی آلیش دارند که تاکنون هیچ‌وقت مسابقه‌ای را در سطح قاره زیرنظر اتحادیه جهانی کشتی برگزار نکرده بودند.

تیم زنان ایران با کسب بیشترین مدال‌ها قهرمان رقابت‌های تهران شد. هم اکنون در مسابقات ترکمنستان بیشترین مدال‌هاي طلا به ترکمنستان، ازبکستان و مغولستان رسیده است.

 

گردآوری: گروه خبر ترکمن نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: روزنامه شرق

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز