امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    78027

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:09 | ۰۹ تیر ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

آق‌امام شهرستان ترکمن 300x169 - بازسازی و مرمت شبستان امامزاده آق‌امام شهرستان ترکمنترکمن نیوز:  معاون میراث‌فرهنگی گلستان از بازسازی و مرمت شبستان امامزاده آق‌امام بندر ترکمن توسط اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان و نظارت این معاونت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، سارا اخوت در جلسه شورای کارشناسی معاونت میراث‌فرهنگی استان خاطرنشان کرد: «پس از چند جلسه کارشناسی و بعد از بررسی اعتبار و ارائه طرح بازسازی شبستان آق‌امام بندر ترکمن، باتوجه به حجم زیاد آسیب‌های وارده به جرزهای شبستان در طول زمان به‌دلایل ناهمگونی مصالح، پوسیدگی ملات، فرسایش اندودها و کاهش مقاومت مصالح اجرایی، طرح بازسازی شبستان مورد تأیید قرار گرفت.»

وی یادآور شد: «در این جلسه مقرر شد که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در خصوص محوطه اطراف بنا نیز طرح ساماندهی و محوطه‌سازی را ارائه دهد تا تپه، بنا و گورستان تاریخی ساماندهی و آماده بازدید گردشگران داخلی و خارجی شود.»

امامزاده آق‌امام شهرستان بندر ترکمن که متعلق به دوره صفویان است، در سال 1383 به‌شماره 11304 در ردیف آثار ملی کشور قرار گرفته است.

امامزاده آق‌امام در استان گلستان و مابین سه‌راه یساقی گرگان و شهر بندر ترکمن قراردارد. این بنا دارای سازه‌ای آجری و پوشش گنبدی نسبتاً رفیعی است، اندود داخلی آن از گچ و اندود بیرونی از ماسه آهک است و در سازه بنا بیشتر از آجرهای دیوار بزرگ گرگان نیز استفاده شده است. در داخل بنا زمینه مربع پلان با گوشه‌سازی ساده‌ای به دایره و سپس گنبد بر روی آن سوار شده است. بر روی قبر داخل بنا ضریح چوبی با نقوش منبت واقع شده و دو پنجره ساده و کوچک در ضلع شرقی و غربی بنا تعبیه شده است

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز