امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    81610

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:30 | ۰۵ شهریور ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 300x169 - ارزیابی مثبت تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همکاری‌های متقابلترکمن نیوز:  رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در تهران با رییس آژانس انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد.

همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر مبنای تعهدات بین المللی و در چارچوب فنی و حرفه ای بوده است اما تاثیرپذیری آژانس از فشارهای چند سال اخیر امریکا برای سوء استفاده از آن علیه ایران، سوالات و ابهاماتی را مطرح ساخته که مذاکرات گروسی در تهران را شاید بتوان پاسخی به بخشی از این ابهامات دانست.

ارزیابی دقیق نتایج اولین سفر رافائل گروسی به عنوان مدیرکل آژانس به ایران به زمان بیشتری نیاز دارد با این حال نتیجه مذاکرات گروسی با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران حاکی از سه نکته قابل توجه است:

نکته اول، تاکید دو طرف بر شروع فصل نوینی است که در آن همکاری‌های ایران و آژانس بیش از پیش خواهد شد. نکته دوم، سازنده توصیف شدن گفت‌وگوهای فنی و پادمانی هیأت آژانس در تهران از نظر دو طرف و تأکید بر این نکته است که آژانس کار خود را به صورت حرفه‌ای و مستقل پیش ببرد. اما نکته سوم شفاف سازی انتظارات متقابل ایران و آژانس است.

این نکته ها نشان می دهند که سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سازنده بوده اما از دیدگاهی دیگر، تجربه نشان می دهد که عملکرد آژانس در موضوع هسته ای ایران هیچ گاه به دور از سیاسی کاری نبوده است. شاید به همین علت است که گروسی در نشست خبری مشترک با رییس سازمان انرژی اتمی ایران با این پرسش خبرنگاران مواجه شد که از زمان روی کار آمدن وی تعامل آژانس با ایران سیاسی شده است.

صدور قطعنامه های سیاسی با استناد به ادعاهای ساختگی امریکا و رژیم صهیونیستی که خود از نقض کنندگان معاهدات هسته ای هستند تاییدی بر همین واقعیت است. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در نشست خبری اعتراف کرد که فشار بر آژانس هست اما تا جایی که بتوانند اجازه نمی‌دهند این فشارها تاثیر بگذارد.

در مجموع نخستین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فضایی که سیاست‌های تنش‌زای آمریکا یکی پس از دیگری با شکست مواجه شده، می‌تواند فصل جدید در همکاری‌های تهران و آژانس باشد. بر همین اساس دو طرف ابراز امیدواری کردند که با حل اختلافات موجود بر پایه اعتماد متقابل، همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی و بر مبنای حُسن نیت ادامه یابد و البته مسائلی نیز وجود دارد که باید حل و فصل شود.

منبع: parstoday

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز