امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

سلسله یادداشت های انتخاباتی (شماره 16)

ائتلاف در پشت درهای بسته یا در اتاق شیشه ای؟

انتخابات 300x192 - ائتلاف در پشت درهای بسته یا در  اتاق شیشه ای؟تورکمن نیوز:  بحث ائتلاف در ایام انتخابات، از مباحثی است که همیشه مطرح بوده و در این دوره هم دغدعه عمومی شهروندان گنبدکاووس است. ائتلاف ساز و کاری دارد، مشخصات و پیش زمینه هایی می طلبد، عوامل اجرئی دارد و … به همین جهت برای ورود به بحث ائتلاف، روی “چهار موضوع” بایستی متمر کز شد:

ائتلاف بین چه جریان، گروه و چه افرادی؟

با توجه به تشدید رقابت قومیتی در ایام انتخابات و نیز در نظر گرفتن تفاوت مذهبی، طبیعی است که رقبای انتخابات بر اساس “تفاوت قو میتی و مذهبی” در مقابل هم صف آرایی می کنند و رقبایی با اشتراک قومیت و مذهب در برابر حریف مقابل قرار می گیرند. بنابر این در بحث ائتلاف طبیعی است که رقبایی که اشتراکاتی با هم دارند متحد می شوند و در نظر گرفتن حالت دیگر همگرایی و ائتلاف بین رقبایی که با هم اختلاف قومیت ومذهب دارند، تا حدودی محال به نظر می رسد. البته بازگو کردن این نکته به منظور تشدید فضای قومیتی و یا برجسته نمودن نقاط اختلافی نیست، بلکه شرح اوضاع و احوال ایام انتخابات است تا شاید چاره ای شود (جهت توضیح بیشتر به یادداشت شماره 9 به قلم نگارنده این یادداشت، مراجعه شود)

ائتلاف بر اساس مصلحت یا بر اساس شایستگی؟

موضوع دوم در بحث همگرایی، توجه به معیارهای ائتلاف است. یعنی بر اساس چه معیار و فاکتورهایی ائتلاف صورت می گیرد؟ آیا معیار مصلحت عمومی بدون لحاظ کردن شایستگی است؟ و یا شایستگی و توانمندی شخص مد نظر است و مصلحت عمومی اولویت ندارد؟ یا معیار، مصلحت عمومی به همراه شایستگی فرد است؟ کاملا پیداست که توجه به هر کدام از معیارها، خروجی متفاوتی در پی خواهد داشت. به عنوان مثال وقتی بر اساس معیار مصلحت اندیشی، ائتلاف صورت گیرد، خروجی همگرایی فردی خواهد بود که چندان تواتمند نیست ولی عده ای از عقلا، مصلحت را در انتخاب چنین فردی تشخیص می دهند.

افراد وعوامل اجرای ائتلاف :

چه کسانی مکلف هستند به دنبال همگرایی باشند؟ این افراد را چه کسانی انتخاب می کنند؟ به انتخاب و گزینش شورای انتخاب عوامل اجرایی، چه نهاد وافرادی نظارت دارند؟ چه ضمانتی وجود دارد که این تیم اجرا در راستای اهداف از پیش تعیین شده کار کند؟ تخصص، تجربه، توانمندی و دانش این افراد چیست؟ و …

بر اساس تجربه های قبلی، مجر ی ائتلاف افراد معتمدو خوش نام هستند و در این تیم اجرا صاحبان سرمایه نیز حضور دارند. حال بایستی پرسید : ترکیبی این گونه برای سازماندهی ائتلاف، چقدر توانسته است منافع عمومی شهر را تامین کند و آیا اجزای تیم اجرا پس از انجام ماموریت، خواسته های شخصی هم مطرح کرده اند؟

ائتلاف در اتاق شیشه ای و یا پشت درهای بسته؟

هر نوع تصمیمی که گرفته می شود، مذاکراتی که انجام می شود، معیارهای مدنظر، نحوه تشکیل تیم میانجی برای مذاکره، مواضع و نظرات افرادی برای ماندن در انتخابات و یا کناره گیری از انتخابات و حمایت از شخص خاص و …
در “چه مکانی” انجام می شود؟ آیا پشت درهای بسته انجام می شود؟ یا در اتاق شیشه ای؟

تا حال اینگونه بوده که همه تصمیمات، از صفر تا صد امور در پشت درهای بسته انجام شده است و فقط تعداد محدودی از افراد مطلع بودند و ظاهرا و از دید عوامل اجرایی ائتلاف، بقیه افراد نیاز نیست خبردار شوند. اینکه افکار عمومی به تصمیمات گروه ائتلاف اعتماد ندارد بخاطر همین رویه غیر دموکراتیک آنهاست.

به نظر می رسد اگر قرار بر این باشد که در روزهای اخیر بحث همگرایی بصورت جدی مطرح شود، لازم است در روش های قبلی تجدید نظر شود و بجای اتخاذ تصمیمات سرنوشت ساز درپشت درهای بسته و با حضور چند نفر، ضروری است همه تصمیمات در اتاق شیشه ای رخ دهد، به نحوی که هر شهروندی اگر تمایل داشته باشد از اجرای کارها مطلع شود، این امکان برای وی فراهم شود؛ ترکیب تیم تغییر کند و تعداد افراد نیز افرایش یابد.

نکته پایانی : وقتی تصمیم چندین نفر، در پشت درهای بسته، روی عموم شهروندان گنبدی تاثیرگذار است و قرار بر این شود که در ساز و کار های قبلی ائتلاف تجدید نظر شود و اصلاحاتی در ساختار ائتلاف صورت گیرد، با نظریه پردازی در یک یاداشت کوتاه، نمی توان به این خواسته دست یافت. بنابراین، این یاداشت مقدمه ورود به بحث ائتلاف و همگرایی در ایام انتخابات است و در فرصت دیگر لازم است بخش هایی از ساختار ائتلاف، بازبینی شود.

 

✍️ شکور زیرک — کارشناس ارشد علوم سیاسی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز