الكرسى‌ 300x259 - آیت الکرسی با صدای عبدالباسط و ترجمه فارسیترکمن نیوز: آیت الکرسی که از آیه ۲۵۵ تا آیه ۲۵۷ سوره بقره می باشد که جزو سوره های مدنی است و دلیل نامگذاری این سوره اشاره به داستان گاو بنی اسرائیل در آن می‌باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ

خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛

نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران

لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ

آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست

مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ

کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟

آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌ داند.

وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء

و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌ یابند.

وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا

کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست

وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ

و اوست والاى بزرگ.

لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ

در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است.

فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤمِن بِاللّهِ

پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد

فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا

به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است.

وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

و خداوند شنواى داناست.

اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ

خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند.

آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد

وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ

و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند

یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ

که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی ها به در مى‌ برند.

أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند.

صدق الله العظیم

 

 

آیة الکرسی با صدای استاد عبدالباسط بن عبدالصمد*

دانلود فیلم

صاحب‌ تفسیر «المنیر» می‌گوید: «من‌ بر آنم‌ که‌ واجب‌ است‌ تا ما به‌ عرش‌ وکرسی‌ همان‌گونه‌ که‌ در قرآن‌ مجید آمده‌ است‌ ایمان‌ داشته‌ باشیم‌ و حق‌ تعالی‌خود به‌ مراد خویش‌ از آنها داناتر است‌». «و نگهداری‌ آنها بر او دشوار نیست‌» یعنی: نگه‌داشت‌ آسمانها و زمین‌ و آنچه‌ در میان‌ آنهاست، بر خداوند متعال ‌سنگین‌ و دشوار نیست‌ و به‌ او از این‌ کار کمترین‌ مشقتی‌ نمی‌رسد «و او بلند مرتبه‌ بزرگ‌قدر است‌» بر مخلوقاتش‌ از روی‌ قدر و منزلت، والا و برتر و بر آنان ‌تواناست‌ و بر همه‌ چیز غالب‌ و مسلط می‌باشد. پس‌ مراد از علو؛ علو قدر و مرتبه‌است، نه‌ علو مکانی‌ زیرا خدای‌ سبحان‌ از قرار گرفتن‌ در مکان‌ مبرا و منزه‌ می‌باشد.

فضیلت‌ آیه‌ الکرسی: در حدیث‌ شریف‌ آمده‌ است‌ که‌ رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم از ابی‌بن‌کعب‌ رضی الله عنه سؤال‌ کردند: کدامین‌ آیه‌ از آیات‌ کتاب‌ خدای‌ عزوجل‌ بزرگتر است‌؟ گفت: آیه‌الکرسی، فرمودند: «تهنیت‌ باد بر تو علم، ای‌ ابامنذر!».

همچنین‌ در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ اسماء بنت‌ یزیدبن‌ سکن‌ آمده‌ است‌ که‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «بی‌گمان‌ اسم‌ اعظم‌ خداوند در این‌ دو آیه‌ کریمه‌ است: « اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ» ، و « الم * اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ»(آل‌ عمران‌/ ۱).

همچنین‌ در حدیث‌ شریف‌ آمده‌ است: «آیه‌الکرسی‌ سرور همه‌ آیات‌ قرآن‌ است‌ و در هیچ‌ خانه‌ای‌ که‌ شیطان‌ در آن‌ است، خوانده‌ نمی‌شود، مگر این‌ که‌ شیطان‌ از آن‌ خانه ‌بیرون‌ می‌رود».

همچنین‌ در حدیث‌ شریف‌ آمده‌ است: «من‌ قرأ دبر کل‌ صلاة‌ مکتوبة ‌آیة ‌الکرسی‌ لم‌ یمنعه‌ من‌ دخول‌ الجنة‌ إلا أن‌ یموت‌: کسی‌ که‌ پس‌ از هر نماز فرض‌ آیه‌الکرسی‌ را بخواند، هیچ‌ چیز دیگری‌ او را از ورود به‌ بهشت‌ باز نداشته‌ است، جز این‌ که‌ بمیرد».

و ابوهریره نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه وسلم به او فرمود:

« چون در بسترت قرار گرفتی، آیت الکرسی را بخوان، زیرا از سوی الله حافظی بشکلی مستمر تا صبح با تو بوده و شیطانی بتو نزدیک نمی شود و من او را رها نمودم.»بخاری

ابن‌کثیر می‌گوید: «آیه‌الکرسی‌ مشتمل‌ بر ده‌ جمله‌ مستقل‌ است‌ که‌ همه‌ به‌ ذات‌الهی‌ متعلق‌اند و در آنها تمجید و تعظیم‌ خدای‌ یکتا می‌باشد».

اما دعای قنوت بصورت زیر است:

«اللهم اهدنی فیمن هدیت، و عافنی فیمن عافیت، و تولنی فیمن تولیت، و بارک لی فیما أعطیت، وقنی شرما قضیت، فإنک تقضی و لایقضی علیک، و إنه لایذل من والیت، تبارکت ربنا و تعالیت »

ترجمه: «خداوندا مرا جزء کسانی قرار بده که آنها را هدایت کرده‌ای، و مرا جزء کسانی قرار بده که آنان را عافیت داده‌ای، و مرا جزء آنانی قرار ده که دوست خود قرار داده‌ای، و در آنچه که به من عطا کرده‌ای برکت ده، و از شر آنچه که مقدر کرده‌ای مرا محفوظ بدار، چون تو قضاوت می‌کنی و بر تو حکم کرده نمی‌شود، و کسی را که تو دوست بداری خوار نمی‌گردد. خداوندا! دارای برکات بسیار و در ذات و صفاتت بلند مرتبه هستی».

البته می توان بعد از انتهای دعای فوق، بر پیامبر نیز صلوات فرستاد. این عمل را برخی از سلف انجام داده‌اند، چنانکه ابن خزیمه در «صحیح»، (۱۰۹۷) نقل کرده است که : ابی بن کعب در عهد عمرابن خطاب در ماه رمضان در پایان قنوت در رسول‌الله‌ص درود می‌فرستاد. همچنین اسماعیل قاضی، (۱۰۷) از ابی‌حلیمه معاذ انصاری روایت مشابهی نقل کرده است.

اما سنت است که دعای قنوت را در وتر خواند؛

از حسن بن علی روایت است : پیامبر صلی الله علیه وسلم کلماتی را به من یاد داد که آنها را در وتر بخوانم : (اللهم اهدنی فیمن هدیت، و عافنی فیمن عافیت، و تولنی فیمن تولیت، و بارک لی فیما أعطیت، وقنی شرما قضیت، فإنک تقضی و لایقضی علیک، و إنه لایذل من والیت، تبارکت ربنا و تعالیت) نسایی

اما شافعیه می گویند که مسحب است در پانزده شب آخر رمضان در وتر قنوت خواند، ولی حنفیه و حنابله گویند که مستحب است در تمامی سال در وتر قنوت خواند. ولی صحیح آنست که قنوت را گهگاهی در وتر خواند حال در هر وقتی از سال که باشد و واجب نیست که حتما در تمامی نمازهای وتر خوانده شود؛ زیرا آنهایی که وتر پیامبر ‌صلی الله علیه وسلم را نقل کرده‌اند، ذکری از قنوت به میان نیاورده‌اند که اگر چنین چیزی به صورت مداوم انجام می‌گرفت به هیچ‌وجه همه آنان را ذکر آن غفلت نمی‌ورزیدند. فقط ابی ابن کعب قنوت وتر را از رسول‌الله‌ صلی الله علیه وسلم نقل کرده‌اند که این خود دلیل این می‌باشد که رسول‌الله‌ صلی الله علیه وسلم احیاناً در وتر قنوت خوانده است. و می‌توان نتیجه گرفت که قنوت در وتر واجب نیست و رأی جمهور نیز همین است. چنانکه از احناف. ابن الهمام در «فتح القدیر»، (۱/۳۰۶) بدان اعتراف نموده است .

اما خواندن همیشگی قنوت در نماز صبح بدعت است، همانگونه که اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم به آن تصریح کرده‌اند :

از ابومالک اشجعی (سعد بن طارق) روایت است : (قلت لأبی : یا أبت إنک قد صلیت خلف رسول الله صلی الله علیه وسلم و أبی بکر وعمر و عثمان و علی هاهنا بالکوفة، نحوا من خمس سنین. فکانوا یقنتون فی الفجر؟ فقال : أی بنی محدث) «به پدرم گفتم : ای پدر! تو پشت سر پیامبر صلی الله علیه وسلم ابوبکر، عمر، عثمان و همچنین پشت سر علی همین جا در کوفه نزدیک پنج سال نماز خواندی آیا آنان در نماز صبح قنوت می‌خواندند؟ (پدرم) جواب داد : ای پسرم! (این کار) بدعت است».

محال است که پیامبر صلی الله علیه وسلم عملی را تا پایان عمر (مبارکش) هر صبح بعد از رکوع انجام داده و با صدای بلند بگوید : (اللهم اهدنی فیمن هدیت وتولنی فیمن تولیت) و همواره اصحابش پشت سر او آمین بگویند ولی این امر برای امت معلوم نشود تا جایی که نه تنها اکثر امتش بلکه جمهور اصحاب و یا تمام آنها، آنرا ضایع کرده باشند بطوریکه بعضی از آنها بگویند آن بدعت است، همانطور که سعد بن طارق اشجعی گفته است. [الإرواء ۴۳۵]

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

منبع: سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

* عبدالباسط محمد عبدالصمد سلیم داود (زادهٔ ۱۹۲۷ – درگذشتهٔ ۱۹۸۸) از قاریان بزرگ قرآن اهل مصر می‌باشد که توانایی خاص در قرائت قرآن داشت. از وی به عنوان یکی از چهار قاری بزرگ قرآن نام می‌برند. همچنین وی نخستین نفر در انجمن قاریان مصر بوده‌است. این قاری طرفداران و مقلدان فراوانی در سرتاسر جهان دارد.

عبدالباسط در ماه رمضان و روزهای دیگر سال به کشورهای مختلفی برای برگزاری محافل قرآنی و در پی دعوت‌هایی که از او می‌شد، رهسپار شد. او در سفر به جاکارتا، اندونزی در بزرگترین مساجد آن‌جا به تلاوت قرآن پرداخت. در یکی از مساجد بیش از ۲۵۰ هزار نفر تا صبح در حالی که سر پا ایستاده بودند به صدای او گوش می‌دادند. از مشهورترین مساجدی که او در آن‌ها به تلاوت پرداخته‌است، مسجدالحرام در مکه، مسجد نبوی در مدینه، مسجد الاقصی در قُدس و مسجد ابراهیمی در فلسطین بوده‌اند.

انتشار دهنده : Medeniyet
دسته بندی اصلی :
تاریخ و زمان خبر

۱۰:۴۲

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

کد خبر :

75183

چاپ
تلگرام
اینستاگرام
گوگل پلاس
فیسبوک
توئیتر
فونت بزرگ
فونت کوچک