آبای و قزاقستان در قرن بیست و یکمترکمن نیوز: امسال ۱۷۵ مین سالگرد تولد آبای قونانبایف است. به ­مناسبت بزرگداشت سالگرد فرزند بزرگ مردم ما، یک کمیسیون ویژه، کار مقدماتی را شروع کرده است. برگزاری رویدادهای گسترده در سطح ملی و بین المللی برنامه‌ریزی شده است. اما همه این­ها نه برای بزرگداشت، بلکه برای یک توسعه از نظر معنوی برگزار خواهد شد.

آبای قونانبای اول به­ عنوان یک دانشمند برجسته، اندیشمند، شاعر، روشنگری، بنیانگذار ادبیات جدید ملی، مترجم، آهنگساز برجسته، غیر قابل توصیفی بر تاریخ کشور برجای گذاشته است.

در اشعار و گفته­‌های وی، ملیت، صلح، زندگی، چشم انداز، شخصیت، روح، دین، ذهنیت، زبان و روح در آن منعکس شده و سپس جهان آبای به­‌عنوان پدیده­ای بی­‌نظیر ارزیابی شده است.

سال گذشته مراسمی از خطابه و آثار آبای صورت گرفت. من همچنین در این رویداد کشوری که توسط یک دانش آموز مدرسه‌­ای به نام لیلیم ارائه شده، شرکت و پشتیبانی کردم. این ابتکاری که دانش آموزان را جذب و تحریک می­‌کند، از بچه­‌های مدرسه گرفته تا اتباع جهانی، حتی تا شخصیت‌های مشهور جهان، ماه ­ها طول کشید.

به­‌همین دلیل، کل قزاقستان بار دیگر میراث آبای را مورد مطالعه قرار داده است. این احترام به آبای و یک روش موثر در پرورش فرزندان است. امیدوارم قرائت اشعار آبای امسال به‌­مناسبت سالگرد این شاعر تجدید شود.

جناب آقای نور سلطان نظر بایف، نخستین رئیس جمهور- رهبر ملت قزاقستان در مقاله خود «جهت گیری به آینده: احیای معنوی» بر اهمیت تجدید و احیای آگاهی عمومی تأکید کرد.

حفظ آگاهی ملی و سازگاری آن با الزامات زمان مدرن به یک موضوع پر اهمیت تبدیل شده است. زیرا نوسازی آگاهی راه را برای پیشرفت موفقیت‌­آمیز کشور در قرن بیست و یکم باز می کند.

از این نظر معتقدم میراث آبای بسیار مفید است. آثار شاعر بزرگ امروز نیز اهمیت مبرم دارد. ایده­‌های آبای همیشه می­تواند یک اثر معنوی برای همه ما باشد.

بنابراین لازم است در مورد استفاده منطقی از کار او در بازسازی ملت، باز هم فکر کنیم. در این مقاله می­خواهم اهمیت سخنان آبای برای روزگارمان و درس­هایی که از آثار شاعر توسط مردم ما گرفته شده را با جهان در میان بگذارم.

 

نمونه­ ای از ماهیت ملی

پرسه احیا، نه به­‌معنای دور شدن از گذشته و تنها کشف ارزش­های جدید است.

در حقیقت، این پدیده­‌ای است که به­‌دنبال توسعه میراث ملی ما به­‌موازات روندهای مثبت امروز است.

در این راستا، ما نمی­‌توانیم آبای را دور بزنیم. این متفکر بزرگ بیش از یک قرن ملت را به احیاء تجدید و انطباق با یک زندگی جدید فرا خوانده بود.

با نگاهی به آثار آبای می­توانیم ببینیم که او همیشه می­خواست تا کشور ترقی و پیشرفت کند، و او این ایده را ستوده بود. و می­دانیم که پیشرفت، پایه و اساس آموزش و علم است.

آبای قصد داشت تا مردمش به­‌ یادگیری علم توجه نماید. وی فرمود: «اگر دانش نیاموزید، افتخار نکنید». مردم تا زمانی که به آموزش متوسل نشود، کشور در صدر نخواهد بود. و تا وقتی که دانش را به دست نیاورد، در قله افتخار قرار نمی­گیرد.

وی اظهار داشت: «برای به دست آوردن ثروت، علم بفروشیم»، اما تاکید کرد که برای رونق کشور نیاز به تسلط بر علم است. ما باید شعار اخلاقی وی را بفهمیم که گفته بود: «به سود فکر نکنید، به وجدان فکر کنید، سعی کنید بیشتر بیاموزید.»

این یافته­‌ها امروز هم مرتبط هستند. حتی مهمتر از همیشه است. زیرا در قرن بیست و یکم، ما می­بینیم که هدف علم تلاش برای رسیدن به بالاترین درجه پیشرفت و رو به­‌جلو است. و وظیفه ما نه تنها پیگیر پیشرفت است، بلکه پیشگام این حرکت‌ها است.

برای این کار باید سیستم آموزش را مدرن کنیم. کار زیادی برای این منظور انجام شده است. اما هنوز شکاف­‌هایی در آموزش داخلی وجود دارد. راه­ های بهبود آن در برنامه انتخاباتی من و کنفرانس ماه اوت گذشته، مشخص شده است.

تصویب قانون در خصوص وضعیت معلمان، یکی از بهترین ابتکارات در این زمینه است. این گامی در جهت بهبود کیفیت آموزش است. در هر جامعه‌­ای، معلم از جایگاه ویژه‌­ای برخوردار است. معلمان نقش مهمی در آموزش و پرورش فرزندان دارند. مسئولیت احترام به­‌معلم وظیفه ماست. بنابراین، دولت باید وظیفه حرفه تدریس را بهبود ببخشد و شرایطی را برای عملکرد شفاف آن ایجاد کند.

یکی از موارد مهمی که آبای برآن تاکید کرده است، یادگیری زبان است. این شاعر در « بیست و پنجمین خطابه خود در ادامه بیان می کند: که دانستن زبان و فرهنگ جهانی باعث می­شود که با پرسیدن چیزهای بی ارزش قدر و منزلت خود را کم نکنیم و احساس پستی ننماییم.

به هر حال، برای اینکه با مردمی که از ما جلوتر هستند هم سطح باشیم، برایمان دانستن زبان­‌های آنها نیز اهمیت دارد.

در زمینه تاریخی جدید، درست است که یک تجسم و بهینه سازی جدید از زبان مادری ایجاد کنیم و آن وضعیت را باز تولید کنیم. در وهله اول، زبان انگلیسی در اولویت است. اگر جوانان زبان­‌های خارجی یاد می­گیرند، آنها امکانات بیشتر خواهند داشت، با این حال آنها باید از زبان مادری خود آگاه باشند. همانطوری که آبای گفت، نسل جوان در صورت آشنایی کامل با علم به این زبان خودش احترام می­گذارد. چند زبانه بودن آنها برای ملت خیلی مفید می­شوند.

جهان در هر ساعت تغییر می­کند، نه هر روز، چالش­های جدید و وظیفه‌­های جدید در زمینه به وجود می­آید. اخبار در علم انسان را به­‌جلو سوق می­دهد.

شخصیت فرهنگ جهانی

هر کشور متمدن مدرن می­تواند به ثروت چهره­‌های تاریخی­‌اش افتخار کند. در میان آنها سیاستمداران، دولتمردان، شخصیت های عمومی، رهبران، شاعران، نویسندگان، چهره­‌های هنر و فرهنگ حضور دارند. مردم قزاقستان نیز فرزندان زیادی دارند. آبای در میان آنها جای مخصوصی دارد. اما ما تا حال نتوانستیم متفکر بزرگ خود را به­‌جهان معرفی کنیم.

من طی سال­های خدمت دیپلماتیک خود، اغلب با سیاستمداران و کارشناسان در زمینه‌­های مختلف ملاقات کرده‌­ام. من در این مورد بسیاری از مسائل رایج در بشریت را با جهانیان تبادل نظر کردم. به­‌طور کلی آنها از دستاورد های سیاسی و اقتصادی قزاقستان به­‌خوبی آگاه هستند. و آنها به خوبی با ارزش­های معنوی و فرهنگی ما آشنا نیستند. در همین راستا این سئوال پیش می آید: «چرا ما فرهنگ قزاق را از طریق آبای آشکار نمی­کنیم؟ فلسفه آبای نابغه جهانی در کشور قزاقستان است. او ثمره ذهن را به همه بشریت داده است.

محققان می­گویند، اعماق قدرت شاعرانه آبای، اثر بی پایان از فرهنگ عامه قزاق، هنر شرقی و غربی، ادبیات روسی و آثار تاریخی گرفته است.

روشنفکری بالای آبای در ذائقه مذهبی او نیز مشهود است. «الله صادق است. کلمه الله صحیح است. کلمه صحیح همیشه درست است.»، واضح است که این اندیشه توسط فلاسفه شرق و غرب به­اعماق رسیده است. و در گفتار «سی و هشتم»، نگرش به خدا را بیان می­کند.

فیلسوفان دین شناس که پیشینه معنوی آبای را ارزیابی کرده­‌اند، توجه ویژه­‌ای به مفهوم وی در باره «مسلمانان» می­کنند. مفهوم «مسلمان فداکار» احتمالا نه تنها در قزاقستان، بلکه در کل جهان اسلام نقش داشته است. در اینجا فیلسوف ما آبای عبادت خدا است که در سطح جهانی از طریق این دیدگاه مذهبی همچنان به­‌ پیشرفت خود ادامه می­دهد.

همانطور که می­دانید در پایتخت ما اجتماعات سنتی همه ادیان برگزار می­شود. بین هدف چنین وقایع و دیدگاه بزرگ آبای تعادل وجود دارد.

همه ما به­ میل شاعر برای خلوص روح بشر تلاش کرده ایم. همانطور که مشهور است، از طریق رمان «راه آبای» نویسنده مختار عوزف، تصویر آبای به­ عنوان یک تصویر هنری در ادبیات جهان بسیار مورد استقبال قرار گرفت. اما این تنها یکی از جنبه های شناختن آبای است. برای آشنایی با آبای واقعی، شاعر آبای، معنای کلمات و اصطلاحات موجود در اشعار وی باید شفاف شود. باید آنرا به زبان های اصلی دنیا ترجمه کرد و تمام مفهوم آن را حفظ کرد.

دشوار است بگوییم که ما در این امر موفق شده­‌ایم. ترجمه اشعار شاعران واقعی ملی به زبان های دیگر کار آسانی نیست. مترجم نیز باید استعداد همان متفکر را داشته باشد. دانشمندان، زبان شناسان و شهروندان دلسوز ما باید به این توجه ویژه داشته باشند. نور سلطان نظر بایف، اولین رئیس جمهوری- رهبر ملت قزاقستان تاکید کرده است: آبای نه تنها شخصیت برجسته ای است که سهم ارزنده ای را در گنجینه های معنوی مردم قزاقستان به ارمغان آورده، بلکه یک فرد خردمندی است که در راه تبدیل شدن به یک کشور بسیار زحمت کشیده است.

شخصیت شگفت انگیز در بین متفکران جهانی است

در واقع، آثار یک شاعر خردمند می­تواند زندگی معنوی نه تنها قزاق ها، بلکه کل نژاد بشر را غنی سازد. زیرا محتوای آثار آبای پر از ارزش­های جهانی است. گفتارهای فلسفی او گنجینه مشترک جهان است. این مجموع‌ه­ای از ایده­ های کلاسیک است. اگر چه این گفتارهای او به­‌طور «ضرب المثل­‌ها، گفته­‌ها و کلمات پندی» متفاوت نامیده می­شود، اما این ژانر خاصی است.

آبای در اظهارات خود نشان می­دهد که او شکوفا شده و به­‌درجات بالاتر صعود کرده است و میراث مشترک بشر را ستوده است.

گفتارهای فلسفی او جوانمردی، فرهنگ و نیکی است. اگر ما به دنبا گزینه­های دیگر برای سخنان حکیم آبای گشته باشیم، نوشته­‌های اندیشمند فرانسوی «مونتن» به­‌ذهن می­رسد. اما اگر مونته نگرو بیشتر بر شخصیت خود تامل می­کند، اصلی ترین رسالت سخنان آبای این است که فکر کردن، به‌­دیگری فکر بخشیدن و تبدیل به­ موقعیت، هدفمند می­باشد. با این حال سخنان عالی اندیشمند بزرگ آثاری ارزشمند است.

در فرهنگ جهانی، آبای را هر چه در سطح عالی معرفی می­کنیم، افتخار ملت ما بیشتر می­شود. در عصر جهانی شدن و در عصر فناوری اطلاعات، اندیشه­‌های آبای باید مورد توجه همه باشد.

به طریقی که آبای را تحسین می­کنیم، لایق او است. زندگی و فعالیت خلاقانه او الگویی نه تنها برای مردم قزاقستان، بلکه برای کل جهان است. عقاید آبای در مورد انسان و جامعه، آموزش و علم، دین و سنت، طبیعت و محیط زیست، حکومت و دولت، زبان و ارتباطات، قرن هاست که اهمیت آنها را از دست نمی­دهد. زیرا میراث شاعر، اثر معنوی تمام بشریت است.

وقتی که کشور قزاق وجود دارد، نام آبای در درجات بالاتر خواهد رسید.اگر ستایش او را به­‌عنوان ثروت معنوی خود بدانیم، مطمئنا موطن ما در جهان افزایش خواهد یافت.

ما به ۱۷۵ مین سالگرد تولد آبای به­عنوان یک واقع‌ه­ای که آگاهی عمومی را تجدید می­کند و به توسعه کشور به­‌عنوان یک مردم، تحرک می­بخشد، اهمیت زیادی می­دهیم.

من فکر می­کنم هدف اصلی این جشن یک نوع گزارش به همه ملت است. انتقاد آبای انتقاد جدی است. رویای آبای، رویای مردم است. ما باید رویاها و آرزوهایمان را کنترل کنیم. اراده آبای قزاقستان جدید در قرن بیست و یکم به ­چنین پیشرفت هدایت می کند.

رویای آبای، رویای مردم است، ما باید در اجرای رویاهای ملتمان زحمت بکشیم.

وصیت آبای قزاقستان جدید را در قرن بیست و یکم به­چنین پیشرفت هدایت می­کند.

 

قاسم ژومارت توقایف/ رپیس جمهور قزاقستان

منبع: نشریه اقتصاد گلستان

 

انتشار دهنده : Medeniyet
دسته بندی اصلی :
تاریخ و زمان خبر

۱۳:۵۸

۱۷ خرداد ۱۳۹۹

کد خبر :

76740

چاپ
تلگرام
اینستاگرام
گوگل پلاس
فیسبوک
توئیتر
فونت بزرگ
فونت کوچک